IEAT lanserar BOO Burgers & Barbecue i raden av många fler koncept

IEAT lanserar BOO Burgers & Barbecue i raden av många fler koncept

Linn Wiklund Wandrup, Thatsup
Linn Wiklund Wandrup

BOO Burgers & Barbecue växte fram under ett planeringsmöte som restaurangbolaget IEAT hade i början av år 2021. Idén grundar sig på att man vill etablera ett koncept med kvalitativa smashburgare, där varje detalj är avgörande. Inom loppet av sex månader var planeringen och renoveringen av första enheten på Drottninggatan genomförd, och från och med februari i år är du även välkommen in till deras nya flaggskepp på Götgatan 62.

Konceptet BOO Burgers & Barbecue bygger på en genuin passion för smaker och kvalitativa råvaror. Grundarna bakom IEAT vill ta snabbmat till nya nivåer, och den, precis som all annan mat, ska genomsyras av omsorg för såväl råvaror som smaker – något de är ytterst noggranna med.

– För att få fram det resultat vi vill ha är vi kanske mer noggranna än andra när det kommer till vem och vilka vi samarbetar med för att få fram den genuina smaken, så som vi tycker att den skall vara, säger Robin Edsmyr,
medgrundare och VD på IEAT Sweden AB, och fortsätter:

– Från allra första början var planen att utveckla en IEAT-restaurang med ett bredare utbud, men när lokalen på Drottninggatan 26 blev aktuell, som är vår första enhet, kände vi att vi ville fokusera på kvalitativa smashburgare och barbecue-rätter.

Vad vill ni åstadkomma med BOO Burgers & Barbecue?
– Vi är passionerade när det kommer till mat. Sedan vill vi skapa en familjär känsla, en miljö där dofter och smaker avlöser varandra, och där du blir välkomnad med ett leende – men lämnar med ett ännu större. Hit kan man som gäst komma in på en lunch, after work, middag eller ta med dig maten hem – oavsett är du alltid välkommen till Boo.

BOO Burgers & Barbecue serverar smashburgare som tillagats från grunden, där samtliga komponenter har valts ut med omsorg, och tillsammans med en barbecue-meny hoppas de kunna erbjuda en vinnande kombination som tilltalar många. Ambitionen är att fortsätta erbjuda rätter till absolut högsta kvalitet, där de får dela med sig av en smakupplevelse som de själva hade uppskattat.

– Givetvis vill vi växa så att fler kan få ta del av vår mat, men vi har ingen ambition att rusa in i en större konceptetablering tillsammans med riskkapitalister. Vi sätter stort fokus på varje enskild enhet så att helheten blir densamma, och att varje servering blir så bra som den bara kan bli. Vår passion är din mat.

Det är Robin, VD för IEAT, som tillsammans med Måns Lundin driver restaurangbolaget IEAT tillsammans med ytterligare två delägare, Jonas och Robert Lundin, som även äger bolaget The Barbecue Company.

Vad vill ni att man tänka när man tänker på BOO Burgers & Barbecue?
– Man ska se framför sig en restaurang som aldrig tummar på vare sig kvalitet, smakbild eller service – och alltid gör sitt yttersta för att gästerna ska känna sig välkomna och ha en härlig stund. Vi som står bakom konceptet är genuint passionerade när det kommer till mat – och har en extra förkärlek för smashburgare, barbecue och grillat, säger Robin.

Menyn på BOO Burgers & Barbecue består huvudsakligen av smashburgare och barbecue, men på sikt kommer de att introducera ädlare köttdetaljer från grillen. Samtliga råvaror är noga utvalda för att nå den smakbild de visualiserar och är ute efter.

– Köttet till våra burgare är alltid färskt och nymalet. Tillagningen sker med "smash"-tekniken för maximerad yta och smak. Samtliga burgare går att få antingen med vårat premiumkött, eller som vegetariskt NoBeef-"kött", hamburgerbrödet, ett potato/brioche-bröd, kommer direkt från The Barbecue Company och osten har vi tagit fram specifikt för våra enheter tillsammans med producenten till Shake Shacks ost i USA – en amerikansk gul cheddar som är krämig, rund i smaken och med fenomenala smältegenskaper där varje skiva ligger på 18-20 gram för maximal täckning på burgaren.

Komponeringen av deras burgare ska gå till väga precis på samma sätt som vilken annan måltid som helst, där grundsmakerna ska komma till sin rätt. Syra, sälta, sötma, beska och umami. Varje råvara har ett syfte, och ska komplettera det övriga på burgaren.

– När det kommer till vår barbecue är det äkta low 'n' slow–barbecue som röks med hickoryved i vårt rökeri i Saltsjö-Boo, och utöver detta hittar man även hemlagade milkshakes på menyn, fem olika ölsorter med allt från ljus lager till IPA och APA. Vinutbudet har anpassats till maten och dess smaker – där du hittar rött, vitt och mousserande, säger Robin.

Hur ser framtiden ut?
– Vi hoppas kunna etablera oss i fler städer runt om i Sverige, men vi tar ett steg i taget. Just nu handlar det om att varje dag nå vår fulla potential, utan undantag, säger Robin och avslutar:

– IEAT är vårt restaurangbolag, som redan idag levererar olika typer av maträtter till detaljhandeln och grossister, och BOO Burgers & Barbecue är vår senaste satsning. Men inom en snar framtid ser vi fram emot att kunna presentera flera nya koncept och matlösningar.

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.