Söndagen den 25 november slår Berns upp dörrarna för succéeventet Style it Forward där kläder, accessoarer och hudvård säljs till förmån för Hungerprojektets arbete med att avskaffa hunger och fattigdom. I pop up-butiken kan besökare fynda varor från välkända märken till oslagbara priser och samtidigt vara med och bidra till en bättre värld.
För sjätte året i rad arrangerar den globala, ideella organisationen Hungerprojektet modeeventet Style it Forward på Berns. Syftet är att samla in pengar till det viktiga arbetet med att avskaffa hunger och fattigdom till 2030.
Över 50 välkända modemärken, däribland Filippa K, Sandqvist och Nudie Jeans, har valt att skänka föremål till pop up-butikens försäljning. Style it Forward bygger på konceptet "pay it forward" som grundar sig i att en mottagare av en god gärning för den vidare genom att göra något gott för någon annan.
– Style it Forward är ett fanatiskt event där människor i alla åldrar kan vara med och göra skillnad för människor som lever i hunger. Vi är mycket stolta över att stå som värd i år igen. Jag tror att alla kan ta ansvar för att den värld vi lever i blir bättre, säger Jennica Jonsson, VD på Berns.
Hungerprojektets program i Afrika, Asien och Latinamerika fokuserar på att stärka kvinnors position i samhället. Kvinnor återinvesterar 90 % av sin inkomst i sin familj genom att lägga pengarna på mat, utbildning och hälsa. För den som handlar på Style it Forward innebär det i förlängningen att man är med och förändrar människors liv och lyfter hela samhällen ur fattigdom. 500 kronor kan till exempel ge en kvinnlig entreprenör tillgång till mikrofinanslån och finansiell utbildning. Med det kan hon starta ett litet företag, tjäna pengar och investera i sina barns framtid.
– Det finns i dag ett starkt engagemang hos civilsamhället att göra skillnad. Många vill till exempel vara med och bidra till att FN:s globala hållbarhetsmål uppnås. På Style it Forward har människor möjlighet att förändra världen med stil, säger Silvia Ernhagen, VD på Hungerprojektet.