Nordiska Kompaniet Nordiska Kompaniet

NK växer och satsar på mat, hälsa och personlig service

Linn Wiklund Wandrup, Thatsup
Linn Wiklund Wandrup

Nordiska Kompaniet tar nu steget in i en ny epok med syftet att stärka positionen som ett varuhus i världsklass. Ambitionen är att varuhuset ska bli ännu lyxigare, större och mer personligt. För första gången någonsin växer NK till yta när delar av Parkaden blir en del av varuhuset.

Arbetet med att ta NK Stockholm in i en ny epok beräknas ta ungefär tre år, men mycket kommer börja hända redan 2018. Bland annat har man tecknat fyra nya internationella lyxvarumärken, två av dem är Balenciaga och Valentino som gör sin första etablering någonsin på svensk mark under hösten 2018.

En stor förändring är att man kommer att skapa en tydligare destination för herrmode vilket innebär att NK Herrskor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå som idag huserar på entréplan kommer att ansluta till plan 2 där resterande herrmode ligger. Även här kommer man att välkomna flera nya avdelningar medan sportavdelningen på plan 3 kommer att få ännu större yta, likaså skönhetsavdelningen NK Kosmetik på entréplan.

Varuhusets expansion är en unik händelse som innebär att delar av den befintliga Parkaden längs Regeringsgatan kommer att göras om till varuhusyta. Här kommer vi bland annat se en ny matdestination, entré och rulltrappa som sammankopplar hela huset.

- Precis som NK:s grundare Josef Sachs uttryckte det vill vi vara en scen för samtiden där kunden ständigt ska överraskas och inspireras. För oss är det lika viktigt att förvalta vårt arv som att vi ständigt förnyar oss. Detaljhandeln har aldrig varit mer dynamisk och föränderlig än den är idag och därför gör vi nu en stor investering i NK Stockholm för att vara relevant för våra kunder nu och i framtiden, säger Bo Wikare, tf vd Nordiska Kompaniet.

I och med nysatsningen kommer NK att lägga mycket fokus på hälsa, mat och personlig service. I varje entré kommer det att introduceras värdar för att ge kunden bättre orientering och guidning. Vi kommer att kunna ta del av mat och dryck på minst ett ställe på varje våningsplan och på taket skall man bygga ett utomhusgym som erbjuder löparbana, paddeltennis och juicebar. Även SATS kommer bli en del av NK och ingå i poängsystemet.

Parallellt med förändringarna i varuhuset görs satsningar på att utveckla de digitala kanalerna, däribland e-handel som NK hoppas kunna presentera inom en snar framtid.

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.