Money on the Wall: Andy Warhol är Spritmuseums nya utställning, med premiär i oktober. Foto: Pressbild. Money on the Wall: Andy Warhol är Spritmuseums nya utställning, med premiär i oktober. Foto: Pressbild.

Spritmuseum presenterar Money on the Wall: Andy Warhol

Lisa Melin Johansson, Content Writer SE, Thatsup Lisa Melin Johansson, Content Writer SE, Thatsup
Lisa Melin Johansson

I oktober blir det premiär för "Money On The Wall: Andy Warhol" på Spritmuseum, en omfattande utställning kuraterad av konsthistorikern och Andy Warhol-kännaren Blake Gopnik. Med en kombination av några av Warhols verk som aldrig visats i Sverige, och verk av samtida internationella konstnärer syftar utställningen till att belysa konceptet Business Art, ett begrepp myntat av Warhol själv.

"Money On The Wall: Andy Warhol" utforskar  Warhols mest kommersiella – men också mest banbrytande – sida, och placerar konstnären i en kontext med kreatörer som arbetar med liknande teman – från Warhols tid till idag. 

Utställningen innefattar bland annat verket Absolut Warhol (the blue edition), som skapades 1985 på beställning av Absolut Vodka, och som nu visas publikt för första gången någonsin. Även Warhols rent kommersiella projekt såsom reklamfilmer för laxermedel och glass kommer att visas, likaså verk av konstnärer som parallellt med Warhol utforskade konst och ekonomi efter andra världskriget, däribland Yves Klein, Chris Burden och Lee Lozano. Avslutningsvis presenteras några av dagens konstnärer, som Darren Bader, Andrea Fraser, Takashi Murakami, Carey Young och det amerikanska konstnärskollektivet MSCHF, som alla arbetar med liknande teman.

"Money On The Wall: Andy Warhol" visas på Spritmuseum mellan den 18 oktober 2024 och 27 april 2025.

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.