Adam Biderman och Johan Jureskog Adam Biderman och Johan Jureskog

The Company Burger gästar Jureskogs

Linn Wiklund Wandrup, Thatsup
Linn Wiklund Wandrup

Kocken bakom en av världens bästa hamburgerrestauranger intar Sverige för att göra ett unikt samarbete tillsammans med svenska Jureskogs. Tillsammans ska Adam Biderman och Johan Jureskog göra en specialburgare som kommer att finnas på hamburgerkedjan under en begränsad tid.

Adam Biderman heter mannen bakom The Company Burger i New Orleans – en av USA:s tio bästa hamburgerrestauranger enligt bland andra CNN. Lagom till sommarvärmen besöker han Sverige för att göra en het cajun-inspirerad säsongsburgare som kommer att serveras på Jureskogs och gå under namnet "Nola Fire Burger".

– Att få hit Adam för att göra en helt egen burgare till oss på Jureskogs är en dröm för mig och alla andra svenska burgarälskare, säger Johan.

På Jureskogs används bara kött från svenska mjölkkor, ett enligt Johan Jureskog smakrikare och klimatsmartare kött. De ädlare delarna av mjölkko serveras på några av världens bästa restauranger, men på Jureskogs används ”hela djuret” för att göra en unik hamburgerfärs.

– The Nola Fire burger is a tribute to our common love for burgers with the best quality ingredients, but also to our different cooking traditions. Our burger is a combination of the fantastic meat from dairy cow, and typically Nola (New Orleans) spicy cajun recipes. We don’t use a lot of Swedish dairy cow in the states so this is very exciting for me, berättar Adam.

Hamburgaren kommer finnas att beställa på Jureskogs restauranger från och med den 24 maj till den 30 juni.

– Detta är ett unikt samarbete, missa det inte. En mjölkko har aldrig varit hetare, tillägger Johan.

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.