I sommar öppnar klädbutiken Uniqlo en sommarterrass i Kungsträdgården tillsammans med kvarterskrogen Matateljén och möbelföretaget Swedese. Fram till slutet av augusti bjuds det på en pop-up-foodtruck och enklare lunchrätter på lokala råvaror.
Sedan Uniqlo slog upp portarna i Kungsträdgården har den japanska klädkedjan samarbetat med Matateljén på olika sätt – bland annat syntes Enskedekrogens grundare Henrik Sauer som ett av Uniqlos ansikten under den svenska lanseringskampanjen. Nu förlängs samarbetet med en pop-up-foodtruck på Uniqlos terrass i Kungsträdgården, där även svenska Swedese, som inrett uteterrassen inför sommaren, kommer att finnas på plats. Här kommer hungriga besökare kunna äta enklare lunchrätter med fokus på matiga mackor – och beställa möbler.
Stort öppningsfirande
Öppningsdagen den 8 maj firas med en rad olika events och aktiviteter i Kungsan. Uniqlo får bland annat besök av den japanska tespecialisten Yuko Ono, som serverar te av Kafé Koya – som i sin tur bjuder på dessertprovning med körsbärssmak. Kunder som handlar för 650 kr kan även spela på Uniqlos lyckohjul med garanterad en vinst.
Sommarterrassen kommer vara öppen varje dag klockan 11-18 fram till slutet av augusti. Menyn kan komma att variera baserat på råvarutillgång, men grundkonceptet är matigare mackor samt enklare sallader och tilltugg.