Recension av Himlen – av Agnes L.

Det räcker inte med fantastisk utsikt (särskilt inte när det är dimma) eller ens bra mat om servicen är så extremt dålig att det är pinsamt och gör mig arg på samma gång.

Jag har ätit både lunch och middag på Himlen samt skakat rumpa i baren. Du går kanske bara hit för utsikten, det är standard men inte trodde jag att servicen skulle ha tappat så mycket att det rent av blev pinsamt.

Jag och maken bestämde oss för sen lunch och 12.50 kommer vi upp samtidigt som ett annat par. De hade bokat bord till 13.00 och vi blev även lovade att få plats. Sen börjar tiden att gå. Det är halvtomt i lokalen och 3 personer som jobbar + en som verkar sköta disk och gå med mat, Det stod ett tomt bord med fullt med disk på men ingen verkade bry sig om det. Ingen kommer fram till oss och 13.12 går det andra paret, det borde vi också gjort men jag kokade inombords och var hungrig. Efter ett par minuter frågar en annan i servicen om vi väntar på bord. VA? Vi har suttit och väntat i över 25 minuter och du tror att vi inte väntar på bord. Jag snäser till och vi får ett bord. Den första servitrisen kommer, ger oss menyer och ber om ursäkt. Jag svarar "du vet att det andra sällskapet gick va?". Hon blir helt ställd.

Vi får vatten och beställer; jag en wallenbergare och maken kåldolmar. Efter ett tag kommer det två kåldolmar. Jag säger att jag inte beställt det och servisen säger "joho, du sa två kåldolmar." Jag suckar och påminner honom och han kommer på det. Vid det här laget är det nästan löjligt. Bordet med disk är fortfarande kvar plus alla andra bord också, som nu börjar bli tomma. Min mat kommer. Maten var god, inget snack om det men det räcker inte.

Som på en kollektiv signal börjar de plocka av alla bord samtidigt. Varför de hellre vill ha en smutsig full restaurang istället för ett par klara bord kan jag inte svara på och jag bryr mig inte.

Vi beställer cappuccino och in kommer två koppar med alldeles för hett innehåll. Tänk caffe con leche snarare än cappuccino.

En skulle ju kunna tänka att det är slut på skiten nu men nej då. Maken går för att betala och det är inte förrän vi ska gå som han berättar att de först tog betalt för två kåldolmar och en wallenbergare. Noll koll är parollen. Trevligt nog så tog de inte betalt för kaffe eller bubbelvatten men skadan är redan skedd.

Det kommer dröja tills jag sätter min fot här igen och om jag ska börja ta upp punkter till förbättring är det service det handlar om. Jag vet hur noga ägaren är med att hålla budget, det finns pengar att spara med att ha effektiv servis-personal som kan sitt jobb. Tänk att kunna ha omsittningar på alla bord med nöjda gäster...