Torsdagen den 3 februari lanserar H&M sin första kollektion i samarbete med en modebloggerska. Kollektionen med Elin Kling blir exklusiv för Sverige och närmare bestämt Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. 10 % av intäkterna skänks till Unicef.
- Det känns oerhört roligt att kunna erbjuda våra svenska kunder en exklusiv kollektion i
samarbete med Elin Kling. Som en av Sveriges största modeprofiler passar Elin vår
modeintresserade målgrupp väldigt väl, säger Sofia Jegerborn, marknadschef H&M Sverige.
Kollektionen består av nio plagg och två accessoarer och är en modern, ljus och minimalistisk kollektion med bohemiska influenser. Uttrycket "less is more" får en viktig innebörd. Resultatet är en stark och tydlig kollektion, silhuett och material är viktigare än dekoration. Detaljerna är genomtänkta och diskreta, som den ojämna kanten på den tvättade läderjackan, dold kedja framtill i en av klänningarnas halsringning, och den råa kanten på de vida byxorna. Balansen mellan det hårda, tuffa och skulpturala och det mjuka, draperade och feminina passar både H&M och Elin väldigt bra.
- Att vara den första som gör denna typ av svenskt samarbete med H&M känns otroligt smickrande och kul. Det har varit väldigt inspirerande att få arbeta så tätt tillsammans med H&M:s designteam och jag är väldigt nöjd med resultatet. Kollektionen är minimalistisk och rå, men med tydliga bohemiska inslag, något som speglar min personliga stil väl, säger Elin Kling.
Silhuett
Minimalistisk med kontraster mellan ledigt och kroppsnära.
Färg
Vitt, svart, hud, silver och blått.
Mönster och tryck
Enfärgat men också enstaka mönster som handmålad akvarell, inspirerad av nutida konst.
Material
Sidenmix. läder, polyester och bomullsmixar samt metallsmycken.
Kollektionen kommer att säljas i nedanstående butiker
Stockholm: Hamngatan 22, Drottninggatan 56, Sergelgatan 1, Götgatan 36, Kista Galleria
Göteborg: Nordstan, Kompassen
Malmö: Gustav Adolfs Torg 2, Södra Förstadsgatan 20
Uppsala: Svartbäcksgatan 4