Begränsad upplaga på NK

Begränsad upplaga på NK

NK har en kampanj som kallas för "Begränsad upplaga", där de säljer ett fåtal produkter som är exklusiva på något sätt, ofta i upplagor från ett till 100 exemplar. Jag tycker det är en grym kampanj, limited-prylar är bland det bästa som finns!

Nu i höst den 26 augusti är de unika tingen tillbaka. Den här gången kommer det finnas runt 80 plagg, accessoarer och inredningsdetaljer som inte finns någon annanstans än på NK. Det handlar till exempel om varianter på produkter, ett för Sverige helt nytt varumärke eller en unik kollektion. Av dessa 80 produkter är nio helt nya alster, skapade av framgångsrika designers och formgivare. Whyred, Acne, Paul Smith, Hope, Lars Wallin och många fler finns med och i kampanjen. Produkterna kommer att släppas vid olika tidpunkter under två veckors tid och man kommer också få chansen att träffa några av de designers som arbetat med kampanjen.

Om ni undrar vad bilden föreställer så är det Filippa Ks schackbräde som finns i två exemplar. Tryck på "läs mer" för att läsa NKs pressmeddelade om det och de andra åtta mest exklusiva produkterna.

ByRedo/Fantastic Man – Parfym
Dofthuset ByRedo har tillsammans med magasinet Fantastic Man tagit fram en herrdoft
som är uppkallad efter magasinet. Tidningen, som benämner sig själv som “A Gentlemen’s
style journal” verkar bra ihop med doften som enligt kreatören Ben Gorham är en modern
tolkning av den klassiska eau de colognen. NK Manlig Depå är den första butiken i världen
att erbjuda doften. Längre fram i höst kommer den även att lanseras på Barneys i New York
och Colette i Paris. Dock inte i den unikt framtagna flaskan som har tagits fram enbart för
NK av formgivaren Johannes Svartholm.
Försäljningsställe: NK Manlig Depå, Stockholm och Göteborg
Antal: 5
Pris: 2 000 kr
Släppdatum: Stockholm 26/8 och Göteborg 30/8

Patrik Söderstam/Royal Copenhagen – Teservis
Konstnären Patrik Söderstam har tillsammans med anrika Royal Copenhagen skapat en
teservis utifrån en av deras största klassiker, ”Blue Fluted Plain”, för NK Begränsad Upplaga.
Servisens historia går så långt tillbaka som till 1770-talet. Kombinationen av Patriks
färgstarka grafik och det vackra handgjorda porslinet ger en dynamisk känsla av historia
och nutid. Servisen kommer i en exklusiv förpackning unikt framtagen för NK.
Försäljningsställe: NK Glas, Porslin & Kök, Stockholm och Göteborg
Antal: 6
Pris: 5 700 kr
Släppdatum: Stockholm 2/9 och Göteborg 6/9


Fifth Avenue Shoe Repair/Tärnsjö Garveri – Halsband
Design duon Astrid Olsson och Lee Cotter har tillsammans med Tärnsjö Garveri tagit fram
ett halssmycke i läder för NK Begränsad Upplaga. När Fifth Avenue Shoe Repairs signifikativa
design möter det traditionella hantverket i ett sadelmakeri ifrån sekelskiftet, blir resultatet
en hyllning till hantverket i dess ädlaste form.
Försäljningsställe: NK Details, Stockholm och Göteborg
Antal: 2
Pris: Ej klart
Släppdatum: Stockholm 2/9 och Göteborg 6/9


Peter Jensen – Pepparkvarn
Danmarks mesta fashion label, Peter Jensen, har gjort en pepparkvarn i sitt typiskt
färgsprakande manér. Det grafiskt naiva formspråket som kännetecknar Peter Jensens
design, återfinns på förpackningen som även den är framtagen för höstens kampanj.
Försäljningsställe: NK Glas, Porslin & Kök, Stockholm och Göteborg
Antal: 5
Pris: 4 750 kr
Släppdatum: Stockholm 2/9 och Göteborg 5/9


Nakkna – Paraply
Designtrion på Nakkna har tillsammans med Swaine Adeny Briggs tagit fram ett unikt
paraply för NK Begränsad Upplaga. Det brittiska företaget, med anor från 1750, är kunglig
hovleverantör och deras paraplyer har blivit utsedda till ”an official British Icon”. Paraplyet
säljs i en unikt framtagen förpackning.
Försäljningsställe: NK Herrekipering, Stockholm samt NK Herr, Göteborg
Antal: 3
Pris: 4 200 kr
Släppdatum: Stockholm 26/8 och Göteborg 6/9


Vivenne Westwood
– Boklåda
Vivenne Westwood har skapat en boklåda med de böcker som inspirerar henne som
mest – som designer och som människa. Med ett förflutet som lärare och med en vilja
att alltid utmana och provocera är hennes urval en underbar blandning av klassiska
litterära verk, filosofisk litteratur och skönlitteratur. Den berömda framtidsromanen
Brave New World och den brittiska klassikern Alice i Underlandet är ett par av de titlar
som återfinns i den vackra lådan.
Försäljningsställe: NK Internationella Designers Stockholm och NK Designers Göteborg
Antal: 2
Pris: 10 625 kr
Släppdatum: Stockholm 4/9 och Göteborg 29/8


Ann-Sofie Back – Ring
Ann-Sofie Back har tillsammans med Engelbert tagit fram en helt unik ring för NK Begränsad
Upplaga. Ringen, som heter ”The Lover, The Mother and the Grandma”, är en fusion av tre
ringar som hon själv, hennes mor och hennes mormor burit. Tillsammans bildar ringen en
form av treenighet och speglar Ann-Sofies förhållande till nostalgi. Förpackningen är unik och
varje box är numrerad.
Försäljningsställe: NK Juvelsalong, Stockholm och NK Details, Göteborg
Antal: 2
Pris: 41 000 kr
Släppdatum: Stockholm 26/8 och Göteborg 6/9


Filippa K – Schack (på bilden)
Filippa K har tillsammans med NK tagit fram ett schackspel som kommer att säljas
exklusivt på NK. Schackspelet som består av helt unika vintagepjäser är producerat i
två exemplar och levereras i ett specialdesignat emballage.
Försäljningsställe: NK Filippa K, Stockholm och NK Designers, Göteborg
Antal: 2
Pris: 6 250 kr
Släppdatum: 4/9 Stockholm och 6/9 Göteborg


POUR/BRIO – Clown
Pour, med designer Robert Berggren, har tillsammans med BRIO följt upp förra årets
succé med leksakståget. I år presenterar NK en högblank clown – helt i svart. Clownen
produceras i en begränsad upplaga om 20 ex och levereras i en unikt framtagen förpackning.
Försäljningsställe: NK Leksaker Stockholm, NK Herrtrend, Göteborg
Antal: 20
Pris: 2 500 kr
Släppdatum: Stockholm 28/8 och Göteborg 6/9


Samtliga produkter är framtagna i samarbete med formgivaren Johannes Svartholm och Ibeyo Pressagentur. Med reservation för att pris kan ändras.

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.