Buco Nero har hittat hem: "Vi är stabilare än någonsin"

Fem år har gått sedan Buco Nero tog över garaget under syskonet Caffé Nero på Roslagsgatan i Vasastan. Idag har den italienska storkrogen lämnat hajp-hetsen bakom sig. "Vi har gått från att vara ett hipster-varumärke till att bli ett genuint varumärke", säger krögaren Sacha Smederevac.

Buco Nero betyder svart hål på italienska, men Ford Kindwalls gamla servicehall badar i ljus från fönsterluckorna i taket. Även om den betongkantade lokalen har vunnit pris för sin arkitektritade inredning vill Sacha Smederevac få bort allt det stiffa.

- Vi har tittat på vardagliga värderingar och att det ska vara prisvärt. Buco Nero ska vara ett ställe där man vistas i vardaglig miljö utan allt det där hajpade där du har en massa måsten. Jag tar hellre de mänskliga faktorerna än något som är robotiserat och statiskt producerat, säger han.

Som krögare har han tidigare startat Ciao Ciao och länge intresserat sig för enkelheten i den italienska matlagningen. Med Nero vill han återuppliva det gamla och genuina och tillgodose storstadsmänniskan på samma gång.

- Maten lagas på naturligare recept. Det handlar om lättare smaker som gör att man kan äta mycket. Jag har velat väva in det in en urban miljö och gå bort från rödvita dukar så att man inte behöver kliva in på kvarterstrattorian, även om det verkligen har sin charm också.

Tillbaka till naturen
De enkla smakerna har ställt högre krav på råvarorna som måste vara naturliga för att smaka mer. Något som har fått Sacha Smederevac att vilja hitta tillbaka till hur det var förr, innan kemikalierna tog över. Men det naturliga ska bara finnas där, utan att man behöver klassas som en ekologisk krog, menar han.

- Det är lättare i Italien där råvarorna är så fantastiska. De är världens största slow food-land och går in för att bevara det gamla sättet att göra allt på. Därför bevaras smaken som vi är ute efter. De har en viss heder i det. Jag vill uppleva det på ett kommersiellt sätt, att hålla den typen av kvalitet till vardags i större mängd.

"Vi har blivit allmänna"
Enligt en undersökning i DN har Buco Nero också gått hem hos många av stans italienare, vilket gläder Sacha Smederevac även om han har börjat släppa på kraven.

- Vi har blivit bättre men fått mindre uppmärksamhet, men det jag ser växa fram nu efter fem år är en stabil kundkrets. Vi är stabilare och bättre än någonsin och jag är glad att det har gått så långt att vi har blivit allmänna.