Fem år av fusion under Liljeholmsbron

Från stans första bio-bar till hyllade fusionrätter och en ständigt rykande åtgång på platser. Fem år har gått sedan Barbro öppnade under Liljeholmsbron i Hornstull, och hypen verkar inte vilja lägga sig. Senast ut är en totalrenovering av undervåningen, som fått namnet Under Barbro.
- Vi har haft fullt nästan hela tiden sedan vi öppnade så vi ville ändra om efter gästernas behov, säger Andrew Jones, en av delägarna.

Att Barbro började som ett samarbete med grannen Bio Rio är kanske lätt att glömma bort. Även om den unika bio-baren en trappa ner har fått stor uppmärksamhet så är det den nordisk-japanska matsalen på övervåningen som Barbro framförallt har blivit kända för. Själva var de inte alls förberedda på den snabba fusion-framgången.

- Det tog två tre månader innan krogrecensenterna började skriva om oss, sedan small det bara till. Då var lokalerna inte anpassade för det trycket, berättar Andrew.

Nu är konceptet att det alltid finns plats. Lagom till femårsjubileet i vintras återinvigdes nämligen bio-baren på undervåningen efter att ha fått sig en totalrenovering. Bortsett från cocktailbar och lounge ryms här numera ungefär 40 platser där även lite större sällskap ska kunna sitta och äta. Tanken är att Under Barbro ska fungera som en lite lugnare förlängning av matsalen. Inredningen har fått samma nordisk-japanska stil, men med andra färgval, och här ska man inte bara kunna äta och dricka i lugn och ro.

- Vi ville ha en versatil lokal som kan användas till mycket – bio, buffé, föreläsningar, debatter... Även om fokus har flyttats till maten så ska det fortfarande vara en levande miljö. Framöver kommer vi att fortsätta utveckla Under Barbro med allt vad det kan innebära, som Youtube-battle, gäst-DJ:s, debatter och filmklubbar, säger Ellen Tejle som också är delägare.


Nyrenoverade Under Barbro

Stående favoriter
Matsalen på gatuplan står kvar i oförändrat skick, med samma fokus på japanska smaker och fina skandinaviska råvaror till bra priser. Stående inslag på menyn sedan starten är storfavoriterna spicy tuna, biff sashimi och även Barbros vegetariska shiitake-dumplings som de gör från scratch. Att det just är en vegetarisk rätt som finns bland de mest populära gläder gänget bakom restaurangen.

- Alla maträtter måste hålla samma nivå. Gästerna har blivit mer medvetna och ställer högre krav på restauranger, vilket är väldigt kul. Det är självklart att använda bra råvaror, det ska inte behöva stå att något är ekologiskt, säger delägare Tim Alton.

Han och Andrew Jones hade tidigare jobbat på Yasuragis Teppanyaki-restaurang, där de satte menyerna, men att driva restaurang på egen hand var något helt nytt för dem båda när de öppnade Barbro. Förutsättningarna var inte heller de bästa; kroglivet i Hornstull hade ännu inte hunnit blomma ut, och många var skeptiska till det dolda läget. Idag ser det annorlunda ut. Något som däremot inte har förändrats är Barbros grundkoncept, poängterar Andrew.

- Grundidén har alltid varit att erbjuda bra produkter till ett bra pris och att framförallt satsa på service. Vi vill känna oss stolta över det vi gör. Vi har fortfarande kvar i stort sett samma personalstyrka, vilket inte är så vanligt i krogbranschen där folk flyttar runt mycket. Vårt mål är att vara den bästa restaurangen att jobba på. När personalen trivs blir även restaurangupplevelsen personlig!

Mer information: Barbro