Fotografiska vill utforska och lyfta det globala fenomenet selfie, och anordnar just nu tävlingen “Årets Selfie 2024” där vinnarbilden kommer att ställas ut på museet.
I vår samtid är selfies ett naturligt sätt att fånga stora som små ögonblick, uttrycka oss och kommunicera, varav Fotografiska skapat installationen “The Selfie Matter” som belyser selfies ur ett historiskt, psykologiskt och populärkulturellt perspektiv. I samband med utställningen anordnas tävlingen där man ska utse årets selfie.
– Selfies är ett globalt fenomen och en viktig del av fotohistorien ända sedan 1839, då den första selfien ska ha tagits. Idag har den här typen av självuttryck blivit en del av nästan allas vardag och tillgänglig för så många fler. Därför är vi väldigt glada över att nu kunna lansera Årets selfie där vi hoppas att få visa hela Sveriges selfies, och samtidigt berätta något om vår nutid, säger Lisa Hydén, utställningschef på Fotografiska.
Vem som helst som sitter på en unik, oväntad eller kanske rolig selfie kan mellan den 7 och 21 mars skicka in sitt bidrag. Därefter utses tio finalister som svenska folket får rösta på fram till avtäckningen av vinnarbilden på Fotografiska den 12 april. Utöver äran belönas vinnaren också med livtidsinträde till museet, middag i restaurangen och boende för två i Stockholm.