Peter Zander och Patrick Nendrén är ägarduon bakom STHLM Tapas. Tillsammans skapar de en restaurang som ska vara avslappnad, familjär – och lite tokig. De beskriver sig som riktiga matnördar och lägger stor vikt vid minsta lilla detalj – från bokning till att gästerna går hem. Thatsup fick en pratstund med Peter Zander.
För tio år sedan grundade Patrick Nendrén STHLM Tapas och ett par år senare hoppade Peter Zander på tåget. Restaurangen har sedan dess haft flera adresser och enheter, men nu satsar de allt krut på sin restaurang i hörnet Karlbergsvägen/Torsgatan.
Beskriv STHLM Tapas!
– På menyn har vi smårätter med smaker från hela världen, så vi är alltså ingen spansk restaurang. Vi skriver det till och med på menyn, “not a Spanish restaurant”. Det ska vara socialt, gott, tydliga smaker, gärna lite underhållande, lite busigt, tokigt, lite humor. Maten kommer in i en helt random ordning och vi vill att gästerna ska våga smaka och sno från varandra. Det får inte bli för traditionellt, inte fine dining – hellre fun än fine, säger Peter.
Peter beskriver sig själv och Patrick som matnördar som gärna åker på inspirationsresor och ofta går ut och äter i Stockholm. Menyn tas fram på fredagsmöten i köket där kockarna presenterar varsitt förslag på en ny rätt. Sedan röstas det om vilken som blir kvällens gäst-tapa.
– Ibland hittar vi ägare en favorit, och ofta har vi samma smak på mötena, men definitivt händer det att jag tror att något inte ska bli en storsäljare och så blir det det. Men jag gillar att ha fel och att bli motbevisad.
Har du några personliga favoriter?
– Just nu är det ceviche med havsabborre. Hos gästerna är det nästan alltid shrimp taco och scampi i het olja.
Lika viktigt som det är att skapa goda rätter är det för Peter och Patrick att göra gott. 2017 började de ta två kronor betalt för vatten, vilket matchas med två kronor från egen plånbok. 100 procent doneras till Hand i hand, som utbildar kvinnor i fattiga länder.
– De flesta av våra gäster blir jätteglada och tycker det är svinroligt, 3–4 personer har blivit skitsura, men då får de bli det, säger Peter.
Ett besök på restaurangen beskriver han ska kännas som en grillfest hemma hos en vän.
– Vi är måna om att gästerna ska ha det bra och vi är aldrig pushiga, men definitivt avslappnade. Vårt mål är att du ska vara gladare när du går än när du kom. Vi har noll ambition att vara balla och hippa. Vi skojar och är extremt familjära med våra gäster, vissa gillar det, andra inte. Det är det som gör att vi sticker ut. Visst, vi har fantastisk mat och goda viner, men servicen är det folk skriver och pratar om.
– När du bokar bord får du stans kanske konstigaste bokningsbekräftelse, haha. Vi vill tänka på allt, även de små detaljerna. Vi är inte perfekta, förstås, ibland har vi kvällar när saker går fel. Men vi försöker varje dag leva efter orden “sprid glädje”. Det ser du runt om i lokalen, där det finns små lustiga budskap och rolig konst.
Som på menyn, där det står “screw your diet”?
– Haha, ja! Banta kan du göra hemma, inte på restaurang.