Nyligen firade 20-talsglammiga Haymarket ettårsjubileum med pompa och ståt i gamla PUB på Hötorget. Det lifestyleinspirerade storhotellet fortsätter att utvecklas. Här ryms allt från hotellrum i modern art deco-stil till restauranger och pop up-butiker med kända varumärken, och mer är på gång.
- Vi ville utveckla Hötorget och skapa en ny, vibrerande och kreativ mötesplats för stockholmare och människor från hela världen, och vi har lyckats väldigt bra, säger Lars Sandberg, VD på Haymarket.
Efter att anrika PUB lämnade plats för Scandics maffiga signaturhotell förra året har ”The Roaring Twenties” väckts till liv igen med specialdesignad, art deco-influerad inredning och vibrerande atmosfär mitt på Hötorget. Haymarket har på kort tid blivit synonymt med filmiska 20-talsvibbar i modern tappning, men 20-talet var mer än bara fest och glamour i Gatsby-stil, påpekar Lars Sandberg.
- Det var en dynamisk tid med sociala spänningar och nya idéer som lade grunden för modern västländsk livsstil. Jazzen kom, mode, art deco, dans, litteratur, konstnärer som Picasso… Det känns fortfarande aktuellt och kittlande, vilket gör det väldigt tacksamt och inspirerande att jobba med.
Hit hittar varje dag tusentals gäster – såväl stockholmare som turister och faktiska hotellgäster – för att äta och umgås. Haymarket är mer än bara ett hotell; bortsett från 400 hotellrum och ett flertal sviter (som har utökats på grund av hög efterfrågan) ryms här det amerikanska brasseriet Paul's, cocktailbaren Americain och det hälsosamma caféet Gretas, samt en stor uteservering på Hötorget. Det arrangeras även diverse events och projekt, inte minst då hotellet jobbar aktivt mot den kreativa sektorn och exempelvis bjuder in till showrooms och fester.
- Hit kommer den som vill ha puls och mycket människor, inte det tysta och stillsamma. Vi uppmuntrar till en miljö som inspirerar sinnena och där man gillar hela ambiancen, säger Lars Sandberg.
Svenskars resvanor och förmåga att snappa upp influenser från exempelvis matkulturer och design gör det också lättare att plocka russinen ur kakan, samtidigt som kraven på hotellen ökar, poängterar han. Inspirationen till Haymarket kommer bland annat från nya lifestyle- och designhotell i influensrika städer som London, New York och även Berlin.
- Som upplevelsehotell handlar det om att bygga sitt varumärke, våga sticka ut och vara unik. Det krävs en större insats. Gästerna kan vara både affärsresenärer och turister som kanske är intresserade av design, mat och vin och som söker en helhetsupplevelse.
Pop up-stores och andra happenings
Ett sätt för Haymarket att bredda upplevelsen är att bjuda in varumärken till att ha pop up-stores på hotellet, både som ”room takeovers” i egna sviter och som mer synliga ställ nere i lobbyn. Och det kan röra sig om allt från pyjamasar till klockor och inredning, både från nya designers och från etablerade varumärken eller de som annars bara finns online.
Patrick Silvermarck är Lifestyle Concierge på Haymarket och hjälper hotellgästerna hitta guldkornen i Stockholm.
- Folk vill unna sina kunder en ny typ av upplevelse, och samtidigt kan våra gäster vara med på till exempel produktlanseringar. Även i lobbyn har vi pop ups och annorlunda happenings med en touch av det gamla PUB-huset, vilket är extremt populärt. Det är så kul med viben på hotellet och all kärlek man får från alla gäster, så man vill ge dem det lilla extra tillbaka, säger han.
I lobbyn finns också en stående monter med kompletterande presentartiklar från svenska märken. Utöver en egen webbshop har hotellet även skapat en doft som har gått så bra att den nominerats till ”Swedish Beauty Award” i kategorin Årets bästa parfym under 500 kronor. På nyhetsfronten finns dessutom ”Miami Vice”, Haymarkets nya groomingprodukter som doftar piña colada och strawberry daquiri, framtagna tillsammans med Beard Brother.
Haymarket deltar även under matfestivalen Smaka på Stockholm, och under hela sommaren kan flanörer lapa sol på hotellets stora uteservering mitt i folkvimlet på Hötorget.
Det tar inte stopp där; mycket lär ligga i pipen och vänta på att hända framöver på hotellet, enligt Lars Sandberg.
- Vi är jättenöjda med allt vi har åstadkommit, men vi har så mycket mer vi ska göra nästkommande år. Hotellet förändras och lever hela tiden; det finns många idéer att bygga vidare på och göra ännu bättre. Min förhoppning är att folk alltid ska ha Haymarket på sin ”to-do list” i Stockholm.