Nu är husmanskostens dag, den 26 februari, instiftad och inlagd i den officiella temakalendern. Bakom initiativet står bland annat White Guide, Gastronomiska Akademin, Måltidsakademin och flera välkända kockar, som vill att den klassiska svenska maten ska uppmärksammas mer.
Janssons frestelse, kålpudding, ärtsoppa, köttbullar – den svenska husmanskosten är välkänd och älskad av många, men har fram tills nu inte haft någon egen dag i kalendern. Det vill några tunga branschnamn ändra på och lanserar husmanskostens dag.
Bakom initiativet står Peter Kjellberg på White Guide, Karsten Thurfjell på Gastronomiska Akademin, Louise Wallgren på Sabis, krögaren Pontus Frithiof, Sabis vd Madeleine Brehmer och Mikael Einarsson på Chez Jolie, med flera.
– Det är på tiden att maten som skapat vårt samhälle får den uppmärksamhet den förtjänar, säger Pontus Frithiof.

Målet: få fler att laga och erbjuda den klassiska svenska maten
Initiativtagarna upplever att många drar sig från att laga husmanskost själva. Det hoppas de kunna ändra på genom att få privatpersoner, livsmedelsföretag, handel, offentlig sektor och restauranger att ge den mer uppmärksamhet. De nämner smak, pris, hållbarhet och näring som fördelar med husmanskosten.
– Husmanskost är hållbar mat på alla sätt. Den lagas från grunden av säsongsbaserade råvaror. Det är mat med rena smaker, utan tillsatser och det mesta som inte är viltfångat kan produceras på en svensk bondgård, säger Pontus Frithiof.
– Det är bra både för psykisk och fysisk hälsa att skippa halvfabrikat. Dessutom är det ofta mat som är billig att laga.
Utöver initiativtagarna stöds husmanskostens dag av hundratals andra aktörer, däribland LRF, Arla, Ica och över 600 restauranger. Husmanskostens dag äger rum den 26 februari.