Sveriges första Uniqlo-butik öppnar på Hamngatan 24 i Illums Bolighus gamla lokaler, mitt i centrala Stockholm. Dörrarna öppnas för allmänheten klockan 11.00 fredagen den 24 augusti, och strax innan hålls en öppningsceremoni av Tadashi Yanai, grundare av Uniqlo. På öppningsdagen kommer butiken att fira med uppträdanden av traditionella japanska trumspelarare, exklusiva gåvor, prisutlottningar och öppningserbjudanden.
Butiken, som ligger i anslutning till Kungsträdgården, har en yta på 1500 kvadratmeter utspridda på fyra våningar. Här kan man handla kläder för män, kvinnor och barn - och märkets framgångsrika "LifeWear"-koncept kommer att finnas.
Sverige är ett i raden av länder att välkomna varumärket Uniqlo, med över 2000 butiker över hela världen. Företagets ambition är att erbjuda bra kläder med bekväm passform som har universell design, är av hög kvalitet och funkar för alla. Klädernas ursprung kommer ifrån de japanska värderingarna såsom enkelhet, kvalitet och livslängd.
Inför öppningen har Uniqlo haft en rullande kampanj på utvalda platser runt om i Stockholm med sju utvalda ambassadörer. I kampanjen som går under namnet "Where to next?” hyllar ambassadörerna ikoniska platser runt om i staden där teater, gastronomi, musik, dans, konst, design och sport visas upp genom den vardagliga lins som kallas för LifeWear. Detta är Uniqlos strävan efter att skapa perfekta kläder som möter alla människors behov i deras vardag.
De sju ambassadörerna är skådespelaren Hedda Stiernstedt, krögaren Henrik Sauer, kompositören Jacob Mühlrad, dansaren och modellen Lamin Holmén, museichefsveteranen Lars Nittve, författaren Lotta Kühlhorn och tennisspelaren Mirjam Björklund. Bilderna utgör en hyllning till var och en av ambassadörerna och visar en plats som är signifikant för deras karriär, och som samtidigt gestaltar hur LifeWear kompletterar var och ett av deras liv.