Söderhallarna satsar på liveshopping – med inspirerande matkreatörer

I mitten av oktober drog Söderhallarna igång storsatsningen Saluhall Live – ett digitalt liveshoppingkoncept med fokus på mat och dryck. Liveshoppingen, som gästas av bland andra mästerkocksvinnaren Christin Kashou och komikern samt föredetta kocken Nisse Hallberg, bjuder på matinspiration i form av cook-a-longs med matprofiler och handlare, samt intervjuer, kortare kurser och självklart – möjligheten att handla mat.

Från och med den 13 oktober kan matintresserade i hela landet ta del av Saluhall Live från Söderhallarna i Stockholm. Två gånger i månaden bjuds det på livestreamad matinspiration med olika handlare och matprofiler, där tittarna snabbt och smidigt kan klicka hem produkter direkt i webbshoppen.

Först ut i Saluhall Live är Melanders Fisk från Söderhallarna och deras grundare, fiskekungen Nisse Molinder. De dukar upp den perfekta skaldjursfrossan och ger ovärderliga tips på hur man bäst kokar kräftor, hur man får upp farten när man skalar och vad som passar att dricka till.

– På Melanders vill vi vara mer än en fiskbutik och restaurang. Vi vill underhålla och överraska våra kunder samtidigt som vi alltid strävar efter att utveckla branschen. Vi var tidiga med krogkassar och förra året anordnade jag fiskskola på YouTube. I Saluhall Live tar vi nästa steg ihop med våra kollegor i Söderhallarna. Nu bjuder vi in hela Sverige till vår skaldjursfrossa, säger Nisse Molinder på Melanders Fisk.

Andra hyresgäster som kommer vara med under hösten är bland andra Waipo South och en ny restaurang med fokus på det italienska köket. Som en del av kampanjen kommer Söderhallarna även att bjuda in kända matprofiler. Dessa kommer att underhålla och utbilda matintresserade genom liveshopping, cook-a-longs, produkttips och matlagningshacks. Varje person kommer att planera och genomföra ett liveshoppingavsnitt med hjälp av produkter och råvaror från Söderhallarna.

Bland annat gästas Saluhall Live av Christin Kashou, vinnare av Sveriges Mästerkock 2021, som kommer utmana tittarna att prova nya produkter i den asiatiska butikens stora och outforskade utbud. Vidare bjuder Nisse Hallberg, komiker med förflutet som kock på flera framstående restauranger, in till en cook-a-long med en Mystery Box fylld med okända ingredienser.

Satsningen leds av Hela Sverige Bakar-profilen, Mattias Celinder och görs i samarbete med svenska livevideobolaget Bambuser fram till sommaren 2022.