Recension av Lasse i Gatan – av Veronica M.

Jag och min min man skulle fira min födelsedag i efterhand och ha en mysig kväll den 27/5. Vi äter middag på en restaurang i den Gamla staden och går sedan vidare till en restaurang på Stadsholmen som alltid har haft klang av allt det som man väntar sig i restaurangbranschen plus lite till, service, medmänsklighet, historia och framförallt vänlighet! Lasse i gatan. Vi sätter oss vid ett bord där det ej står ”reserverat” och tänker att det är ok. Vi sitter en stund och sippar på den goda öl och vin som vi köpt in från baren. Efter ca 10 minuter kommer det en kvinna fram till oss (blond) som säger ” här får ni inte sitta, det är bara middagsgäster som får sitta här, lämna! Vi blir så klart chockade över uttalandet. Visst kan det vara reserverat för andra gäster men man kan utrycka detta på ett mer mänskligt och serviceartat sätt. ”Ursäkta, men detta bord är enbart bokat för reserverade gäster, skulle ni kunna sätta er någon annanstans”?Eller något sådant… Vi fick flytta på oss och sätta oss på en annan plats. I detta läge är jag något irriterad och utrycker det genom att säga ” det är verkligen urusel service här, hur kan man säga så på ett så otrevligt sätt samt att jag kommer gå vidare med det här”.
När vi druckit ur våra glas, går min man för att köpa i baren och möts då av ” ni får inte beställa här, ni verkar inte vilja vara här”. Min man går då fram till mig och säger, ”vi får inte beställa, de vill att vi ska gå härifrån”. Jag blir så klart chockad och vill konfrontera/diskutera detta som jag nyss fått höra. Jag går till baren och pratar med två stycken unga damer som båda reklamerar att det känt sig ”hotade” av mitt uttalande , det vill säga ”jag kommer gå vidare med det här, det finns gränser hur man får uppföra sig mot sina kunder”. Jag frågar en utav kvinnorna (med mörkt hår) vad hon stödjer detta beslut på och vilka regler som ligger till grund för det beslutet. Hon svarar då irriterat ”det spelar ingen roll vad du säger, jag kommer inte att servera dig”! Efter detta kommer en ordningsvakt fram till mig och vi diskuterar de senaste tjugo minuternas händelse. Hon är förstående men framhärdar att ingenting kan göras åt situationen, har barpersonalen beslutat att jag/vi inte kan serveras är det så. Jag frågar då vad jag kan göra, varav hon svarar ”inte så mycket, du kan skriva till restaurangen och förklara hur du känner och du kan skriva på sidor där du kan ge restaurangen betyg, men mycket mer än så kan du inte göra”…
Med dem orden lämnade vi. Inga problem men rätt ska vara rätt!

Jag tycker detta är absurt, att en eller flera personer kan bli förvägrade i baren på en restaurang av personal, för att de hört något som de stört sig på enbart av personlig vendetta. Jag önskar att detta överses, att er personal lär sig vad service är och hur man skall behandla kunder samt att de lär sig svara på frågor som ”på vilka grunder, lagar och regler ger du dig själv rätt att kasta ut oss”?Det är ändå detta som gör så att en sådan här verksamhet växer, något jag fått lära mig efter många år i servicebranschen. Rättvisa skall alltid råda, både för personal och för oss som väljer att besöka dessa platser. Personalen skall alltid genomsyras av servicekänsla och vänlighet gentemot sina kunder. Jag är enormt besviken på det jag och min man utsatts för av unga kvinnor som anställts i denna bar och i min värld har de inget i serviceyrket att göra.