Jakob Hultcrantz Hansson sätter skräck i Uppsala i vår

När Låt den rätta komma in har premiär på Uppsala stadsteater är första gången som boken sätts upp som teaterpjäs någonsin. Regissören, skådespelaren och dramatikern Jakob Hultcrantz Hansson har själv skrivit manuset som han nu regisserat för stadsteatern.

- Jag är i första hand skådespelare, i andra hand regissör och i tredje hand dramatiker. Det här är första gången jag dramatiserar en hel roman och det har tagit väldigt lång tid, pjäsen har funnits i mitt huvud i säkert ett år, säger Jakob Hultcrantz Hansson.

I den nya pjäsen står han inte själv på scenen, men han har under det senaste spelåret synts både i Uppsala stadsteaters uppsättningar av Anna Karenina och Elake Måns.
- Risken att regissera som skådespelare är att man lägger sig i och tar ifrån dem sin kreativitet. Ibland måste jag själv gå upp och prova hur det känns att spela en viss scen, då är de tur att de skådespelare jag jobbat med har haft stort tålamod, och jag tror att de kan säga ifrån när jag tar för mycket utrymme från dem.

Tillsammans med Gengångare utgör Låt den rätte komma in en del av det skräcktema som kan bevittnas på stadsteatern under våren, men där Gengångare vibrerar av obehagskänslor lutar sig Låt den rätte komma in mer mot rena chockeffekter.
- Det är inte lätt att få publiken att känna något, och precis som med humor handlar skräck väldigt mycket om timing. Den här pjäsen innehåller väldigt mycket obehagliga scener med mycket blod, men också en del rena skrämseleffekter som får hela publiken att hoppa till och bli ett huvud längre för ett ögonblick.

Att rycka till inför vampyren Eli är något som många svenskar vant sig vid sedan Thomas Alfredssons mästerliga filmatisering av boken. Men även om Hultcrantz Hansson och Alfredsson utgått från samma text är skillnaderna mellan de både uppsättningarna väldigt stora.
- Låt den rätta komma in är ett väldigt enkelt drama, John Ajvide Lindqvist har skrivit en helt fantastisk dialog som lämnar väldigt mycket utrymme mellan raderna som skådespelarna kan arbeta med. Långa stycken dialog är så bra att jag kunnat använda dem direkt. När jag började titta på boken hittade jag min egen berättelse ganska fort. Mitt manus skiljer sig ganska mycket från det manus som blev film, jag kände att det fanns något oavslutat mellan Eli och Håkan (den vuxne mannen som tar hand om henne, reds. anm.) i filmen, och jag ville hålla liv i honom längre i min pjäs.

Låt den rätte komma in har premiär på Uppsala stadsteater onsdagen den 16 mars.