Modevarumärket Avavav Firenze grundades 2017 i syfte att göra modebranschen mer hållbar och anpassad efter kvinnors behov idag. Bakom AVAVAV Firenze står den svenska duon Adam och Linda Friberg som har en gedigen erfarenhet inom mode, och har bland annat varit med och grundat de stora svenska modemärkena Cheap Monday, Weekday och Monki.
Butiken som öppnade i januari kommer att utgöra butik, även fungera som ett contentskapande showroom, PR-kontor och eventlokal i MOOD Stockholm. Det Florensbaserade konceptet AVAVAV Firenze utgår ifrån ett tydligt hållbarhetstänk; konceptet går ut på att man tar tillvara på italienska lyxvarumärkens överblivna tyger för att skapa unika plagg med hög modegrad och kvalitet.
Med en mix av den avskalade skandinaviska estetiken och det extravaganta, italienskt kvinnliga, skapar AVAVAV Firenze limiterade kollektioner av italienska lyxvarumärkens överblivna, redan producerade tyger. All produktion sker i och omkring Florens och varje plagg är unikt då det endast produceras i små kvantiteter, max ett tjugotal exemplar. Kollektionerna läggs ut till försäljning direkt och ofta utan långa orderprocesser och till en attraktiv prisnivå.
- Vi kunde inte hitta en bättre plats för att kombinera showroom, butik och kontor på. Kvarteret har en attraktiv blandning av restauranger, shopping och kontor som passar vårt varumärke perfekt, säger Emma Fällman PR, event & showroom Director AVAVAV.
Butiken som öppnar i slutet av januari kommer utöver att utgöra butik, även fungera som ett contentskapande showroom, PR-kontor och eventlokal. Butiken får en attraktiv placering nära det livfulla torget vid Boqueria och granne med andra starka skandinaviska märken som Rodebjer och Samsøe & Samsøe.
- AVAVAV bär på en spännande kombination av hållbarhetsfokus, stark design och en annorlunda men nytänkande syn på hur det går att använda butiken till mer än försäljning. Vi är verkligen glada att kunna välkomna dem till MOOD Stockholm och är övertygade om att de kommer att uppskattas av våra besökare och bidra till att skapa en spännande miljö, säger Annika Ljungberg, marknadsområdeschef för MOOD District på AMF Fastigheter.
AVAVAV har tidigare haft en pop-up butik i Bibliotekstan och har nyligen öppnat en butik på hemmaplan i italienska Florens. I slutet av januari öppnar de sin andra butik i MOOD Stockholm.