H&M förvandlar Birger Jarlspassagen till en nytänkande hotspot för mode, musik, mat och kultur. Foto: Pressbild. H&M förvandlar Birger Jarlspassagen till en nytänkande hotspot för mode, musik, mat och kultur. Foto: Pressbild.

H&M öppnar butik och pop-ups – samarbetar med Adam & Albin

Lisa Melin Johansson, Skribent SE, Thatsup Lisa Melin Johansson, Skribent SE, Thatsup
Lisa Melin Johansson

H&M har en hel del på gång i Stockholm under hösten. Utöver att öppna en helt ny Söderinspirerad butik på Götgatan slår modejätten upp en unik pop-in på Drottninggatan, där innovativ design mixas med second hand, beauty och det senaste modet. I samma veva krokar man arm med meriterade kockduon Adam Dahlberg och Albin Wessman och öppnar pop-up-restaurangen The Beet.

Den nya butiken på Södermalm är designad att spegla Södermalms karaktär och kombinerar mode, inspiration, design och kultur. Bland annat presenterar man det nya konceptet “pre-loved” som består av utvalda second hand-plagg från såväl H&M som andra aktörer. Därtill vill man erbjuda en mer modern shoppingupplevelse än tidigare, bland annat genom innovativa lösningar såsom mer integrerad smart-teknik, mobila betalalternativ och en förbättrad överblick över sortimentet.

På H&M Götgatan vill man erbjuda en modernare och mer skräddarsydd upplevelse för kunderna. Foto: Pressbild.

Pop-upen på Drottninggatan öppnar den 16 september och är tänkt att erbjuda en kreativ hotspot för mode, musik, mat och kultur. Här hittas även The Beet, ett restaurangkoncept i samarbete med Adam och Albin, som även står bakom krogar som Adam/Albin och Solen. På The Beet serveras innovativa rätter lagade på närproducerade råvaror, i en miljö inspirerad av den ikoniska röda H&M-färgen. På menyn hittas bland annat tomattarte, smørrebrød och gnocchi med kantareller, samt en nytolkning av den klassiska kanelbullen med vaniljglass. Dryckessortimentet består av lemonad, kaffe, vin och öl.

– Den här typen av samarbete är nytt för oss, men att tillsammans utforska hur vi kan samarbeta när H&M förverkligar ett globalt koncept är minst sagt spännande för oss. Tillsammans kommer vi genom en blandning av både globala och lokala influenser introducera vår gemensamma vision om vad mat och mode har gemensamt, säger Adam Dahlberg och Albin Wessman.

The Beet är ett samarbete mellan H&M och kockduon Albin Wessman och Adam Dahlberg. Foto: Pressbild.

The Beet är belägen på Smålandsgatan 10 och håller öppet fram till och med den 30 november. Öppettiderna är tisdag–fredag klockan 11–19, lördag klockan 11–18 samt söndag klockan 11–17.

H&M på Götgatan öppnade den 12 september, och samma dag slog även kedjans butik i Westfield Mall of Scandinavia upp dörrarna efter en tids renovering. Även H&M-butiken på Drottninggatan 56 öppnar upp på nytt under hösten och då med en stor del av butikens yta som H&M Beauty-flagship.

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.