"Perspectives" består av fjorton unika cocktails som speglar sju råvaror på två vis vardera. "Perspectives" består av fjorton unika cocktails som speglar sju råvaror på två vis vardera.

Le Hibou lanserar "Perspectives" – en unik cocktailmeny

Lisa Melin Johansson, Skribent SE, Thatsup Lisa Melin Johansson, Skribent SE, Thatsup
Lisa Melin Johansson

Le Hibou, cocktailbaren högst upp i Bank Hotel, lanserar nu en unik cocktailmeny som bjuder in till en smakupplevelse genom olika perspektiv av utvalda ingredienser. “Perspectives” omfattar fjorton drinkar i sju uppslag, där varje uppslag presenterar två olika tolkningar av en specifik ingrediens.

Cocktailmenys utformning är inspirerad av såväl bar- och restaurangupplevelser som den klassiska flora- och faunastilen, med detaljerade illustrationer av drinkarnas huvudingredienser. I den kan man läsa beskrivningar av samtliga cocktails berättade av olika karaktärer, vilket ska göra det enkelt för gästerna att ta till sig varje drinks unika smakprofil. Ett exempel från menyn är “Wild Cloudberry”, en cocktail som påminner om känslan av att äta färska hjortron i skogen, där inte bara bären utan även den omgivande naturen står för smaken. Den andra sidan av råvaran är “Sweet Cloudberry”, som bjuder på lite sötare och murrigare toner som lyfts fram av bland annat whisky, vanilj och bovete. Andra råvaror som tolkas på menyn är banan, kaffeböna, fikon och apelsin.

– Menyns grundidé är att framhäva en specifik råvaras komplexitet genom att visa två olika sidor av dess karaktär. Gästerna får chansen att upptäcka och utforska nyanserna i varje ingrediens, där råvarans mångfald och variation står i fokus, berättar Adam Myrgård från Le Hibou.

Ambitionen med “Perspectives” är att gästerna ska kliva utanför sin vanliga smakbox och våga prova hela menyn – och därmed kanske hitta en ny favoritdrink eller två. 

– Vi vill lyfta det faktum att smaker är en individuell upplevelse, därför beskrivs drinkarna på lite olika sätt i de olika menyerna. Det går självklart bra att bara prova en av drinkarna, men det blir extra kul om man provar båda varianterna av samma råvara. En del av skapandet har också varit att sätta ihop smaker med det grafiska, och det kändes självklart att just Jonatan Palm, som är verksam som tatuerare, skulle få utforma bilderna, säger Adam Myrgård.

Vilken är din personliga favoritdrink på menyn? 
– Just nu är det Fig Leaf!

Menyn har premiär den 7 november och serveras fram till sommaren 2025. 

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.