Triple Oh! lanserar säsongens glassmaker

Triple Oh! lanserar säsongens glassmaker

Aurora Holm, Skribent SE, Thatsup Aurora Holm, Skribent SE, Thatsup
Aurora Holm

Lagom till vårens återkomst släpps nya smaker på glassbaren Triple Oh! som specialiserar sig på hantverksmässigt tillverkad dessertglass. Gänget bakom glassen räds varken annorlunda råvaror eller oväntade smakkombinationer, något som ska få gästerna att utbrista “Oh, oh, oh” – därav namnet. Thatsup har träffat en av medgrundarna, Daniel Sjöstrand.

Specialiteten är hantverksmässigt tillverkad dessertglass med naturliga råvaror, unika recept för varje sort och en experimentlusta i smakprocessen. 

– Vi tycker att det i Stockholm och Sverige har saknats ett riktigt ambitiöst glasställe som erbjuder spännande dessertglassar i ett bredare och poppigare format än vad dessertköken på dyra och svåråtkomliga lyxkrogar gör, säger Daniel Sjöstrand, medgrundare och kreativt ansvarig för konceptet.

– Vi vill utmana med smaker och knuffa folk lite över kanten – men inte i fritt fall, haha. Vi jobbar med salt och syra för att balansera smakerna, så även om glassen innehåller en del socker så upplevs den inte som så söt. Det finns så mycket annat som är nyttigt, så glass får vara glass, tycker vi.

Glassbaren vill lyfta duktiga producenter och naturliga råvaror, och för att locka fram smakerna görs varje recept och glass individuellt.

– Eftersom vi inte arbetar med glassbaser, utan istället gör alla våra glassar på enskilt unika recept och smeter ger det råvarorna max shining och en jävla skjuts i smakerna. Vi gör varje alltså alla våra smeter från grunden, lite som duktiga skräddare syr fina kostymer, säger Daniel.

Står på tre ben

Något gänget bakom Triple Oh! tycker är kul är att glass är något att samlas kring, trots att smaken som bekant är delad.

– Triple Oh! är en trestegsraket som bygger på att vi utgår från naturliga råvaror, ägnar oss åt glasshantverk och erbjuder våra gäster dessertglass. För oss betyder det att vi vill erbjuda våra gäster en typ av glasservering och upplevelse, smaker som annars mest förknippas med lyxiga finkrogar.

– Samtidigt är viktigt för oss att hur ambitiösa vi än är i det vi gör, så vill vi inte uppfattas som stiffa”eller svårtillgänga. Det ska vara enkelt, roligt och spännande att äta glass hos oss, oavsett vilken typ av favoritglass eller tidigare glass-preferenser man har när man kommer till oss.

Själv kom Daniel in på glasspåret efter att länge ha arbetat i finkaffesvängen med både deliställen och finkrogar. Med sig har han kocken Ayhan Aydin, och konditorn Joel Lindqvist är också involverad i smakprocessen.

– Vanligtvis när man gör glass brukar det inte vara någon kock med i processen. Det är nog det som är mest utmärkande med vår glass. Att Ayhan och Joel är så kunniga runt råvaror, recept och hur man bygger smakupplevelser av glass.

I glassdisken finns tolv smaker, både långkörare och smaker som byts ut med jämna mellanrum. De olika smakerna har olika färgkoder.

– De som är markerade med grönt har vi året runt, som pistage, choklad och vanilj. Är man en glassbar ska man ha de smakerna. Gult är säsongssmaker, gjorda på svenska råvaror, ofta lokalt producerade. De rosa är mer tillfälliga och kan finnas i disken i allt från några dagar till någon månad.

Vårens och sommarens smaker

Med våren kommer nya råvaror och i början av april släppte Triple Oh! sina nya säsongssmaker. Vår- och sommarsäsongen bjuder bland annat på kamomill och kardemumma, Studenten som är en sorbet med bålkänsla, punsch, rabarber och ros, samt Roslagsmjölk – en glass med mjölksmak, gjord på mjölk och grädde från fyra små KRAV-godkända gårdar i Roslagen.

– Utöver kulglass i luckan kommer vi hela långa våren och sommaren att erbjuda våra sittande gäster lyxigare glasserveringar på porslin med vår hembakade topping, färska örter och fina dryckesrekommendationer till.

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.