Urban Deli i ny satsning – lyfter Stockholms utbud

Med start den 4 mars kommer Urban Deli lyfta fram produkter, producenter och personer som betyder något extra för Stockholm. Under fem veckor kommer gästerna att märka att butikerna är laddade med extra mycket stockholmsvaror och att restaurangerna serverar en helt ny meny, byggd på närproducerat.

I barerna ska det skakas stockholmsdrinkar på närbrända drycker och ölen kommer från bryggerier på promenadavstånd. Även menyerna har uppdaterats, så att alla rätter är utformade för att kunna tillagas på närproducerade råvaror. Urban Delis satsning har som syfte att lyfta, och tolka, Stockholms stora utbud av mat och dryck.

Producenterna kommer att vara tillgängliga i butikerna med flertalet smakprover och bra priser. Några av dessa är bland andra Pärlans Kola från Södermalm, Kersh kaffe från Värmdö, Grönska stadsodling, Unbakery, Bageriet BAK, Järla mejeri, Swedish Tonic, Kolsvart, Värmdö Bryggeri och kallpressen.

”Ska vara enkelt att göra hållbara val”

De bryggerier som kommer att synas extra mycket i barerna är Carnegie, PangPang Brewery och Nacka Bryggeri. Även flertalet brännerier i och runtom Stockholm kommer att profileras tydligare i barerna.

– Vår ambition är att mångfalden ska genomsyra Urban Deli, bland personal, meny och butiksutbud. Som gäst hos Urban Deli ska det vara enkelt att göra hållbara val. Vi jobbar med många härliga leverantörer och producenter i vårt närområde och vill gärna lyfta dem och deras arbete för god och hållbar mat som transporterats kortare väg, säger Sibel Wolff, marknadschef på Urban Deli.

Även ett flertal aktiviteter kommer att hållas under mars, däribland ett stockholmsquiz på Nytorget, gästspel med bartenders från andra stadsdelar på PostBar, tolkning av ytterstadens drinkar på Höjden, cocktailbar på taket på Sveavägen 33 samt utställningar med stockholmskonstnärer.