Clarion Collection blir Home Hotel. Foto: Press Clarion Collection blir Home Hotel. Foto: Press

Clarion Collection byter namn – blir Home Hotel

Emmi Anderberg, Redaktionschef, Thatsup Emmi Anderberg, Redaktionschef, Thatsup
Emmi Anderberg

Clarion Collection är en del av Strawberry-kedjan. Den 3 februari byter man namn till Home Hotel – samma namn som kedjan hade under 90-talet när den köptes upp av Petter Stordalen. I samband med namnbytet lanserar man även ett nytt koncept, "Home until you're home".

Home Hotel grundades i Sverige 1983 och köptes av Petter Stordalen 1997. Då bestod kedjan av några få hotell och hade ett nytänkande koncept. Hotellen låg centralt och hade mellan 60–100 rum, inte sällan låg de i historiska byggnader eller nybyggen. Fokus låg på personlig service och hemtrevnad och man bjöd sina gäster på frukost, eftermiddagsfika och middag – en tradition som lever kvar än i dag.

– Det är något speciellt med dessa hotell. Det handlar inte bara om att det var med kedjan Home Hotel som jag på allvar växlade upp ambitionerna med hotellbolaget och gick från ett fåtal hotell till många. Men det är också nåt i luften, i atmosfären när man kommer in i lobbyn. Personalen, brasan i den öppna spisen, doften från kakan som gräddas till eftermiddagsfikat och skratten från köket där middagen förbereds inför kvällen. Det känns bekant. Det känns varmt. Det känns som att komma hem, säger Petter Stordalen i ett pressmeddelande.

En sprakande brasa på Home Hotel. Foto: Press

Gäster får skicka in egna recept

Den 3 februari sker namnbytet från Clarion Collection till ursprungsnamnet Home Hotel. Utöver namnbytet lanseras samtidigt konceptet “Home until you're home”, som ger gästerna en möjlighet att påverka maten som serveras. Detta genom att kunna skicka in egna recept som sedan kan dyka upp på hotellens middagsmeny. Även renoveringar och uppfräschningar på de berörda hotellen kommer att genomföras. I Stockholm berörs hotellet Clarion Temperance av förändringen.

Namnbytet till Home Hotel kommer att ske successivt under sex veckor på de totalt 54 hotellen i Sverige, Norge och Finland. Gästernas egna middagsförslag kommer att synas på hotellens menyer från början av 2025 och framåt.

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.