En av Sveriges mest aktiva, mångsidiga och flerfaldigt Grammis-prisade musiker utvidgar nu sin repertoar ytterligare genom att ta sig an Erik Satie, den franske kompositören som kallats ”minimalismens fader”.
Den här gången tar sig Martin Hederos friheter med materialet, lägger in sig själv och lyfter fram den redan befintliga jazzådran i Saties kompositioner. Med sig på scenen har han producenten av skivan och den på senaste åren ständige följeslagaren Anton Sundell (Krypto Grotesk) som processar flygeln och adderar ljud och ambiens.
Att Martin Hederos är en av landets bästa och mest anlitade jazz-, rock- och folkmusikpianister torde vid det här laget vara välkänt. Alltsammans verifierat av att han genom åren samlat på sig nio grammisar inom vitt skilda genrer. Men innan han började med rock hade han i ryggen en klassisk skolning, som alltmer har kommit att sippra fram i musiken han gör.
Den stora publiken blev först bekant med den mångfacetterade värmlänningen när han utgjorde en sjättedel av den internationellt omhuldade och numera Swedish Music Hall of Fame-invalda psykrockkolossen The Soundtrack of Our Lives. Därefter är Martin Hederos gärning närmast omöjlig att snabbsammanfatta men han har spelat med exempelvis Tonbruket, Ane Brun, just nu albumaktuella Hederosgruppen, likaledes albumaktuella April Snow (i vars sällskap han också gjort det prisade ”Tunna blå linjen”-ljudspåret), Nina Persson, Sofia Karlsson, Nino Ramsby, Fire Orchestra samt långlivade duon Hederos & Hellberg. Han har också satt musik till Augustipris-vinnaren Marit Kaplas bok ”Osebol” och turnerat landet runt med författaren. Vidare har han släppt tre soloalbum som inte sällan verkat i gränslandet mellan jazz, klassiskt och folk.