Han var stridspiloten som blev poetisk rebell och språklig förnyare i motståndets och antikrigsrörelsens tjänst i gränslandet mellan satir, ljudpoesi och samhällskritik. Höstens utställning, initierad och curerad av musikjournalisten Elena Wolay och konstnären Fia Backström, blir en re-aktivering av flera av hans centrala verk i form av utställning, workshops, konserter och performances.
Utställningen Åke Hodell: Motstånd presenterar flera av hans mest kända verk, bland annat Igevär (1963), Orderbuch (1965), Where is Eldridge Cleaver (1969), och Strindbergiana (1987) men också mindre kända arbeten. Hodells verk utgör inspirationskällan till ett program med live-akter där inbjudna musiker och ljudpoeter på olika sätt relaterar till Hodells verk. Live-akterna kommer inte bara aktivera utställningen utan också lyfta fram Hodells förmåga att både utmana konsten och samhällsklimatet. Utöver utställningen finns två trycksaker av Wolay och Backström, som också står för utställningsarkitekturen.
Åke Hodell (1919 – 2000) var stridspilot under andra världskriget men blev snart övertygad antimilitarist. 1941 kraschade han med sitt plan, men överlevde mirakulöst. Hans liv fick en ny vändning och han började att skriva poesi. Redan som barn hade han kommit i kontakt med litteratur, skådespelare, författare och teater genom sin pappa Björn Hodell, som var chef för Södra Teatern. Konstnärligt rörde sig Hodell mellan konkret poesi, scenkonst, performance och radiospel. Allt påverkat av tiden han levde i.