Pressbild Pressbild

Öl i fokus när Spritmuseum öppnar ny utställning

Aurora Holm, Content Writer SE, Thatsup Aurora Holm, Content Writer SE, Thatsup
Aurora Holm

Sverige har på kort tid blivit ett av världens bryggeritätaste länder sett till antalet invånare. Nu öppnar Spritmuseum den nya utställningen ÖL, där man reder ut hur det gick till när vi gick från ett femtiotal till drygt femhundra ölproducenter på bara tio år.

Utställningen undersöker ölet från olika perspektiv – svensk ölhistoria samsas med trendspaning och man får svar på frågor som vilken roll ölet har haft som socialt kitt bland vikingar, nunnor och hipsters, hur ölet får sin smak och färg och vilka ölstilar som är hetast just nu.

Spritmuseum hade en ölutställning senast 2015-2016. Sedan dess har intresset för öl skjutit i höjden, från stort fokus på IPA och APA till att ha utökats med stilar som pastry stouts, smoothie sours, milkshake-IPA och inte minst NEIPA, vilket sin tur har lockat en ny och större publik.

– Öl kan vara så mycket! Söt, krämig, mjuk, fyllig, lätt, frisk, syrlig, fruktig, godisaktig, bitter, kryddig, torr osv. Idag är det verkligen möjligt att säga att det finns en öl för alla, säger museets dryckesexpert Nadja Karlsson i ett pressmeddelande.

I samband med utställningen kommer Spritmuseum att ordna fler ölprovningar än tidigare, man kommer att lansera en ny ölsmakbricka och arrangera en guidad visning av ölutställningen där besökarna får med sig ett glas öl i handen. Aktiviteterna fortsätter nästa år med en mindre ölmässa, tap takeovers i baren och på sommarens uteservering Ölbryggan. I restaurangen kommer man att erbjuda matupplevelser med öl i fokus.

Den nya utställningen öppnar den 17 november.

Tipsa oss

Tycker du att vi har missat något i artikeln?

Vi på Thatsup har lång erfarenhet av att guida våra läsare till stans guldkorn. Sedan 2008 har våra redaktörer skrivit initierade guider till bland annat restauranger, barer, caféer, hotell och frisörer. Våra guider består av handplockade tips baserade på vår lokalkännedom och de uppdateras bland annat med hjälp av vår fokusgrupp där vi gemensamt diskuterar urval och innehåll. Vi arbetar ständigt med att inspirera och ge dig bästa möjliga upplevelse, var du än är och vad du än letar efter.