Den 15 november öppnas dörrarna till TAK:s nya satsning – cocktailbaren IMA. Det nya konceptet är en exklusiv och nischad bar som kommer att ligga i anslutning till de övriga takbarerna på Brunkebergstorg. Dryckesfilosofin grundar sig i ett gediget bartenderhantverk, med inspiration från Japan.
IMA betyder vardagsrum på japanska och är alltså TAK:s senaste satsning. Cocktailbaren drivs av Jens Dahlberg, barchefen som även är delägare av cocktailbaren 20hundra5. Det nya konceptet beskrivs som cocktailservering, snarare än barhäng, då du måste boka bord på IMA i förväg för att sedan bli serverad exklusiva cocktails.
– Hit ska folk komma för en upplevelse snarare än en snabb öl. Drinkarna kommer att vara inspirerade av japanska smaker och traditionella drycker som Sake, Umeshu och olika Shoshu-destillat som bas. Du kommer att få njuta av en spännande smakupplevelse i en av Sveriges, om inte Nordens, snyggaste roof-top-barer, säger Jens Dahlberg.
För att lyckas med sin satsning och förankra det japanska på ett tydligare sätt har IMA inlett ett nära samarbete med leverantören Akebono som tillhandahåller ovanliga och exklusiva sprit- och sakesorter.
– Tanken med IMA är att det ska vara som att sitta i ett mysigt vardagsrum och bli serverad cocktails utöver det vanliga. Vi har en tydlig vision med den här satsningen och hoppas att gästerna kommer att tycka det är lika spännande som vi, säger TAK:s VD Henrik Jakobsen.