Treat: "Vi ska bli bryggan mellan event och digital media"

Bröderna Martin, Johan och Fredrik Krieg bor inte bara tillsammans på Södermalm i Stockholm, de driver även företaget Treat tillsammans. I snart fyra år har de levererat skräddarsydda lösningar där mat och dryck men framförallt upplevelser står i fokus.

De tre bröderna arbetar mot såväl företag som privatpersoner, med kunder som Coca Cola, Daniel Wellington och Katrin Zytomierska. Alla kommer sedan tidigare från krogbranschen och har allt från Story Hotel till Tjoget och Mister French på CV:t. De kunde snart se ett tomrum på marknaden när det kommer till just cocktails.

– Det började klia i fingrarna på oss alla. Det har länge ansetts som ett problem att servera goda cocktails på event, att det skulle vara alldeles för svårt att få ihop. Vi ville visa att det gick, men också vilket värde det faktiskt tillför. Idag är det därför folk kommer till oss, för att en riktigt bra upplevelse ger ett stort värde, berättar Martin.

Under ett par år har man fungerat som underleverantörer åt företag och arbetat med allt från musikfestivalen Peace and Love till SONY LIVE på Trädgården. De förstnämnda ”glömde” dock att betala fakturan.

– Det var inte bara oss de inte betalade, men vi ville såklart se till att betala vår personal och våra leverantörer för allt jobb. Detta innebar att vi hamnade ganska mycket minus, och fick börja om från början igen.

Sedan hösten 2018 är de inte längre underleverantörer. Idag hjälper Treat till från att bokningen görs till att idéerna formas och evenemanget utförs. Man får en helhetslösning och slipper tänka på inköp av vare sig glas, alkohol eller tillbehör.

– Vi kan i princip göra vad som helst, var som helst. Vi skräddarsyr upplevelsen helt efter kundens behov, och gör gärna unika uppdrag. Under sommaren gör vi ett bröllop i Spanien, och i höst ska vi förhoppningsvis göra ett i USA.

Ta baren dit du vill
Förutom ett fullspäckat schema och en organisation som växer, lanserar man nu ett nytt koncept. Under hösten har Treat introducerat "Boka en bar", där man får samma upplevelse som om man skulle gå på krogen tillsammans med vännerna eller kollegorna, men hemma eller på kontoret. Treat tar med sig baren, och allt är inkluderat.

Martin berättar:

– Som företag kan det vara svårt att få med alla kollegor till en bar, ofta får man inte plats. Detta är en enkel helhetslösning som ger precis samma upplevelse, perfekt för afterwork eller fest.

Mat och dryck ingår i "Boka en bar", och det går att lösa på olika sätt vare sig man vill betala i efterhand med faktura, förbeställa drinkbiljetter eller anordna direkt kortbetalning. Startavgift tillkommer, men allt som behövs är inkluderat.

– Vi såg en utmaning i att nischa oss, och våga satsa på något fullt ut. När vi kom på idén om "Boka en bar" kändes det självklart. Vi kan ge en komplett bar till vem som än vill ha den.

Nu väntar en expansion, även om den kommer att få ta sin tid. Bröderna har låtit bolaget växa organiskt, precis som de vill ha det. Men fler än 50 anställda vill de inte bli, det är snarare fokus på att skapa ett starkt internt community.

– Skulle vi bli fler är det under nya grenar inom företaget. Vår ambition är vara ledande när det kommer till mat och dryck, och vara med och förändra landskapet för mat- och dryckesupplevelser. För att kunna göra det måste vi synas hos de som är störst, och det är dit vi siktar nu.