Först ut på Moderna Museet Malmö i år är Malmöbaserade konstnären Christian Andersson. I hans största separatutställning hittills - From Lucy with love - fylls hela Turbinhallen med flera nyproducerade verk som erbjuder besökaren ett möte med ett av den svenska samtidskonstens mest komplexa konstnärskap.
Christian Andersson är född i Stockholm 1973 och bor och arbetar i Malmö. Han tog examen från Malmö Konsthögskola 2001 och har ställt ut i stor omfattning runt om i Europa och USA. From Lucy with love på Moderna Museet Malmö är hans största separatutställning hittills.
Christian Andersson erbjuder i sitt konstnärskap alternativa sätt att tolka sanningen. Han vill påvisa för betraktaren att det finns fler än ett sätt att se på verkligheten och på vår historia. Andersson lyfter fram bortglömda, eller undanträngda fakta och presenterar dem på sitt eget vis, där våra ofta låsta tankemönster utmanas.
From Lucy with love försätter besökaren i limbo, mellan en modernistisk utopi och en surrealistisk dröm i storskalig skulpturform. Mitt i utställningshallen visas en sorts ofullständig tidslinje, ett samtida kuriosakabinett där konstnären rubbar museets makt och roll som sanningsbärare. Christian Andersson föder tillfälliga tvivel för att pröva vår uppfattningsförmåga där känslor och förnuft ställs sida vid sida.
Referenserna är många i Christian Anderssons presentation. Tydliga konsthistoriska referenser till Magritte och surrealismen i utställningens största verk, varvas med mer implicita hänvisningar till konspirationsteorier och litteratur. Tydligast är kanske kopplingen till arkitekten Mies van der Rohe och hans Barcelona-paviljong som revs 1930 för att på 1980-talet återigen byggas upp på exakt samma plats i Barcelona. Christian Andersson har i sin tur uppfört en abstrakt replika av en del av paviljongen för sin utställning på Moderna Museet Malmö. Historien, den modernistiska utopiska drömmen, upprepas medvetet en tredje gång.
Till utställningen på Moderna Museet Malmö produceras en rikt illustrerad katalog, innehållande en essä av frilansande curatorn/kritikern Chris Sharp, en nyskriven dikt av författaren Aris Fioretos och en e-postdialog mellan konstnären och assisterande intendent Andreas Nilsson.
Datum
22 januari-24 april 2011