Fotografiska lanserar eget öl – bryggd på brödrester

Fotografiska lanserar nu, tillsammans med närliggande Nya Carnegiebryggeriet, ölet Echo. Det ekologiska ölet bryggs med bland annat överblivet surdegsbröd från restaurangen på museet – helt enligt deras zero waste-filosofi.

Ölet har fått namnet Echo och är en belgisk blond med fruktig smak, men med en mild beska som passar till flera olika typer av mat. Ölet kommer att finnas på både fat och flaska och kommer till en början att serveras i Fotografiskas restaurang, bar och café. Namnet Echo anspelar på att råvarorna humle och malt är ekologiska och att ölet, som är eko, kommer tillbaka.

Fotografiska lever efter en zero waste-filosofi. Brödresterna i bageriet, restaurangen och i caféet tas därför tillvara i stället för att slängas. Vid bryggningen blandas dessa rester med de ekologiska råvarorna humle och malt. Draven som blir över vid lakningen torkas och blir till nytt mjöl som det sedan bakas nytt bröd på.

– Detta är partnerskap när det är som bäst. Här blir bådas vår expertis till något större. Teamet på Nya Carnegiebryggeriet är fantastiska att jobba med och vi har samma drivkraft 'att inspirera till en mer medveten värld'. Allt detta ger mycket goda förutsättningar att ta fram nya innovativa produkter som skapar eko i framtiden, säger Karl Skoog, CMO på Fotografiska.

Ölet lanseras på Fotografiska den 12 april.