Europas 100 bästa krogar är utsedda – Sverige i topp

I dag släppte OAD, som är den främsta listan för rankning av restauranger världen över, sin lista över de 100 bästa krogarna i Europa. På plats nummer ett hittar vi den svenska restaurangen Frantzén, som ligger i Stockholm, och på plats fem rankas Daniel Berlin Krog.

I fjol landade Frantzén på plats nummer åtta på listan över de bästa restaurangerna i Europa, men i år petar den svenska restaurangen i Stockholm ner fjolårets vinnare, schweiziska Schloss Schauenstein, ett steg.

– För mig är detta en stor ära, jag känner mig väldigt glad och stolt över vår restaurang. Vi har återigen lyckats med en enorm bedrift och det säger mycket om vårt team. Extra roligt är det såklart att det är våra gäster som kommer från världen över som har röstat på oss, säger krögaren Björn Frantzén.

– Jag är inte förvånad över att Frantzén är nummer ett i år. För mig kombinerar Björn den nordiska kulinariska finkänsligheten med en otroligt lyxig och genomtänkt upplevelse helt perfekt, säger Steve Plotnicki, grundare av OAD.

En annan svensk restaurang som gjort en stark klättring på topplistan är Daniel Berlin Krog i Skåne Tranås, som i fjol låg på plats nummer 29, men som nu tilldelats plats nummer fem.

Restaurangerna som utgör topp tio:
1.
Restaurant Frantzén (Sverige)
2. Schloss Schauenstein (Schweiz)
3. Etxebarri (Spanien)
4. Restaurant Quique Dacosta (Spanien)
5. Daniel Berlin Krog (Sverige)
6. Le Calandre (Italien)
7. L’Arpège (Frankrike)
8. La Marine (Frankrike)
9. Noma 2.0 (Danmark)
10. Lido 84 (Italien)

OAD är den främsta listan för rankning av restauranger. OAD:s system är baserat på röster från medlemmar som reser världen runt för att uppleva restauranger. Genom att använda sig av ett särskilt system, byggt på statistik och total transparens, får man en lista som ger krogarna en tydlig placering.

Systemet bygger alltså på medlemmarnas rankning och varje medlem har därför möjlighet att påverka resultatet. Vid slutet av varje år sammanställs en lista som bygger på vilka slags recensioner restaurangen fått, hur många besökare den haft samt om besökarna under året har minskat ellet ökat.