Én är första produkten i samarbetet mellan Hernö Gin och Björn Frantzén. Foto: pressbild Én är första produkten i samarbetet mellan Hernö Gin och Björn Frantzén. Foto: pressbild

Hernö lanserar gin i samarbete med Björn Frantzén

Nordiska och asiatiska smaker sammanförda i en stilren flaska, är vad som numera hittas såväl på Systembolaget som på Frantzén Groups restauranger. Hernö Gins samarbete med Björn Frantzén går under namnet Én, som i enbär, i Frantzén och i drivkraften att vara nummer ett.

Världens mest prisbelönta gindestilleri har krokat arm med krögaren bakom Sveriges enda trestjärniga Michelinkrog, Frantzén, med en gemensam passion om att lyfta Sveriges kultur gällande mat och dryck ytterligare. Ginen, som är av typen London Dry Gin, är den första produkten i duons samarbete. 

Hög ambition är den gemensamma nämnare som länkar samman Björn Frantzén och Jon Hillgren. Foto: Frantzén Group

Jon Hillgren och Björn Frantzén träffades via gemensamma bekanta, och fann varandra i den gemensamma ambitionen att leverera det bästa tänkbara som gästen kan få i respektive kategori – att se till helheten snarare än bara en enskild smak. Något som ledde till det prestigefyllda samarbete som nu tagit fart. 

–  Vi har båda väldigt höga krav på det vi gör så det var väl en gemensam hög press skulle jag säga. Klart det varit lite nervositet kring hur ginet skulle tas emot – men det har bara varit positivt!, berättar Jon för Thatsup.

Hernö Gins ordinarie ginflaskor hittas såväl på krogar som i många svenska hem, samt i ett 30-tal länder internationellt. Destilleriet, som grundades 2011 som Sveriges första gindestilleri, är idag det största svenska premiumginvarumärket och har sedan 2021 en egen ginbar på Södermalm. Samarbetet är inte det enda som Jon Hillgren och hans Hernö Gin har i kikaren just nu. Bland annat planeras det för en ny bar på västkusten, och man sneglar också mot Köpenhamn. Samtidigt bygger man ett Hernö Gin Hotell i Härnösand som kommer inhysa restaurang, barer och konferensanläggning. 

– Vi vill inte bara positionera oss med världens bästa gin utan också som världens främsta gindestinationer. Vi älskar det vi gör och alla på Hernö Gin brinner för att skapa en produkt i världsklass. Vår vision är en bättre dryckeskultur i Sverige, det vill säga att folk inte ska dricka mer, men bättre. Och då måste vi också konstant hålla högsta kvalitet på vårt gin – något vi vinner tävlingar med, säger Jon. 

Én hittas på samtliga restauranger i Frantzén Group samt på Systembolaget, där en flaska kostar 479 kronor. I Frantzén Group ingår Stockholmskrogarna Frantzén, Brasserie Astoria och Bobergs Matsal.

Information
Visa på karta