Cine Francais på Zita

Den franska filmhösten drar igång på Zita. Det är dags för en ny säsong av Cine Francais. Ett specialarrangemang av Robert Bressons Min vän Balthazar blir startskottet.

Skådespelerskan Anne Wiazemsky är i Stockholm och introducerar filmen - som hon debuterade i 1966.

Förutom flertalet filmer har Wiazemsky även hunnit med att skriva en hel drös med romaner. Aktuella Debutant blir hennes tredje bok med svensk översättning. Den 1 oktober talar hon på Franska institutet, klockan 18, och dagen efter finns hon på plats på Zita för filmens visning.

Klicka på 'Läs mer' för att se hela höstens program.




Torsdag 2 oktober kl. 18.30: Säsongsinvigning
"Au hazard Balthazar" (Min vän Balthazar) av Robert Bresson.

Tisdag 7 oktober kl. 18.30:
"Ce que mes yeux ont vu" (The Vanishing Point)
av Laurent de Bertillat.

I centrum för denna film, framställd som en polisutredning i konstens värld, står fransmannen Jean-Antoine Watteau (1684-1721), « den främste av mystikens målare". I huvudrollen ser vi Sylvie Testud, en av Frankrikes bästa skådespelerskor och mycket uppskattad för « La Vie en rose » och « Bonjour Sagan ».

Lucie arbetar hos en konservator samtidigt som hon läser konsthistoria för professor Dussart. Den unga kvinnan är fascinerad av Watteaus verk och och vill röja dess hemligheter: hon är övertygad om att vissa av hans tavlor gömmer en ännu ej avslöjad mening. Hennes möte med den gåtfulle och från födelsen stumme Vincent kommer att tvinga henne att omvärdera sin forskning och hon hamnar i en intrig som började 200 år tidigare.... Med hjälp av spegelbilder, dubbelgångare, kanske till och med andar knyts banden ihop mellan förfluten tid och nutid.

Tisdag 14 oktober kl. 18.30:

"La Fille coupée en deux" (A girl cut in two)
av Claude Chabrol.

I sin nya film förblir Claude Chabrol trogen sitt kända intresse för det franska samhället. Han låter sig inspireras av en amerikansk händelse: 1906 mördas arkitekten Stanford White på operan av maken till en av hans älskarinnor......
Av denna mordaffär lyckas Chabrol göra en strålande film, som bärs upp av storslagna skådespelare. Den unga Gabrielle Deneige bor i Lyon, där hon presenterar väderleksrapporter på en lokal TV-kanal. Hon möter den framgångsrike författaren Charles Saint-Denis och förälskar sig i denna ansedde men depraverade man. Samtidigt förälskar sig en ung, rik och sinnesrubbad arvtagare i Gabrielle....Mellan yrkesliv och privatliv förändras dessa personers karaktär när de leker farliga förföriska lekar.


Tisdag 21 oktober kl. 18.30:
"Les Hommes" av Ariane Michel.

En resa i polarområdena skildrat på ett annorlunda sätt. En särpräglad och självständig dokumentär. Med denna specialvisning inleds "Polarveckan" i Stockholm, som Franska ambassaden organiserar (www.ambafrance-se.org).
En båt far genom det isiga havet på väg mot fastlandet. Besynnerliga silhuetter av människor går iland. Isen, stenarna och djuren på Grönland ser från sin oföränderliga värld hur vetenskapsmän kommer en sommar för att studera dem. "Les Hommes spelades in under en Grönlandsexpedition med polarfartyget Tara (2004). Biologer, en arkeolog et geologer gav sig iväg för att utforska djurlivet, floran och landskapet. "Jag har valt att kasta om synvinkeln så att betraktarna finner sig vara betraktade. Filmen lockar åskådarna till att betrakta människorna med djurens ögon och till och med landskapets", förklarar Ariane Michel.

Tisdag 28 oktober kl. 18.30:
"L'Heure d'été" (Sommarminnen) av Olivier Assayas.

Olivier Assayas (Irma Vep, Mellan två höstar) har gjort en vuxen och intelligent relationshistoria om föräldrars bortgång, syskonskap och det känslomässiga värdet av minnen och föremål. I den starka ensemblen märks kända ansikten som Juliette Binoche (Dolt Hot, Chocolat) och Jérémie Renier (Barnet). En förhandsvisning med NonStop Entertainement. Sverigepremiär den 31 oktober.
Tre syskon i fyrtioårsåldern samlas en sommar med sina familjer i sin åldrade mammas hus. Adrienne är framgångsrik kläddesigner bosatt i New York, Frédéric är ekonom och lärare i Paris och Jérémie är dynamisk entreprenör i Kina. Det blir sista gången de träffar mamman i livet, då hon går bort under hösten. Efter sig lämnar hon en imponerande samling antikviteter och syskonen måste komma överens om vad de ska göra av dödsboet.

Tisdag 4 november kl. 18.30:
"Les Visiteurs" (Besökarna) av Jean-Marie Poiré.

Komedi! En oförglömlig framgång! Lysande dialoger i music-hall-traditionen!
Den galna humorn i Visiteurs har satt spår i fransk komedi. Denna härliga fars påminner om Bienvenue chez les Ch'tis, det nya mästarverket i den franska komedigenren och den kan ses om och om igen.
I Herrens år 1112 finner sig greven av Montmirail och hans trogne väpnare, Jacquouille la Fripouille, förflyttade till 1992 efter att ha druckit av en magisk blandning som trollkarlen Eusaebius har gett dem för att rädda dem från ett bittert öde. Men det moderna livet är inte en dans på rosor för den ädle riddaren och hans tjänare, den stackars bondlurken.

Tisdag 11 november kl. 18.30:

"Le Scaphandre et le papillon" (Fjärlien i glaskupan)
av Julian Schnabel.

En amerikansk regissör gör en fransk film fylld av kraft och känslor. Genom att berätta en sann historia om en bok som en svårt drabbad person, med uppbärande av sina sista krafter, har skrivit mot alla odds, skildrar Julien Schnabel en poets verk och skapelse. Jean-Dominique Bauby, framgångsrik chefredaktör för den franska tidskriften Elle, beskriver med ovanstående ord den situation han som 42-åring hamnade i efter ett slaganfall den 8 december 1995. Läkarna ställer diagnosen locked-in-syndrom. Med hjälp av ögonblinkningar lyckas Bauby, trots att han är totalförlamad, diktera sin egen bok, sin egen historia, bokstav för bokstav, blinkning för blinkning. Detta är den gripande och oförglömliga filmatiseringen av hans roman. Berättelsen som blinkats fram av ett öga.

Tisdag 18 november kl. 18.30:
"Les Glaneurs et la glaneuse" av Agnès Varda.

En fransk filmare betraktar Frankrike år 2000 : hon reser från norr till Provence, från Paris till Pyrenéerna för att möta de som lever utanför konsumtionssamhället: en dokumentär med ekologiska förtecken som visas under det Internationella potatisåret , vilket i sig är hög tid att fira! Läs mer på www.potato2008.org. Förr i tiden samlade plockarna (les glaneurs) ihop veteax efter skörden. Dagens plockare samlar på allehanda ting för nöjes eller arbetets skull eller för att de är tvungna: hjärtformade potatisar, övergivna föremål, kastad men ännu ätbar mat.......Plockarna tar ställning mot detta slöseri och ödslande. Det är Agnès Varda som är plockerskan: det hon letar reda på är bilder fulla med nyfikenhet och liv...

Tisdag 25 november kl. 18.30:

"Bienvenue chez les Ch'tis" av Dany Boon.

20 miljoner biobesökare i Frankrike har sett komediskådespelaren Dany Boons första film. Det är ett rekord utan motstycke som gett Bienvenue chez les Ch'tis plats i fransk filmhistoria. Det är ett fenomen som måste upptäckas, inte minst med svenska ögon! För att glädja sin deprimerade fru lurar en postmästare till sig en förflyttning till Côte d'Azur. Men hans manöver upptäcks och straffet blir hårt: han blir i stället förflyttad till Bergues, en liten stad i nordligaste Frankrike. Det är fruktansvärt för Philippe, som bara känner till södra Frankrike, och helt otänkbart för hans fru som vägrar att flytta. Så Philippe går ensam i exil med sorg i hjärtat. Väl framme i helvetet i norr....... är det nästan som i paradiset.

Tisdag 2 december kl. 18.30 Säsongsavslutning:

"Paris" av Cédric Klapisch.

En stor fransk rollbesättning i en film skriven som en roman full av personligheter varav en är Paris: Cédric Klapisch ville egentligen ge sin film titeln "Ett flyktigt porträtt av en evig stad". Paris är alla mötens film: en bagare, en socialarbetare, en dansare, en arkitekt, en bostadslös, en universitetslärare, en mannekäng och en illegal invandrare från Kamerun möts här. De har ingenting gemensamt, men Paris förenar dem: deras historier berättar om livet, staden, idag och för alltid. "När jag bestämde mig för att kalla filmen Paris, fick jag känslan av att man måste vara som staden, visa den likgiltiga verkligheten på gatan, men också visa på det storslagna och spektakulära hos vissa platser och monument. Det är samma sak för skådespelare. Det måste finnas både okända och berömda", säger Cédric Klapisch.

Filmsynopsis från Zita