Vi finns i flera städer, välj en stad att utforska!

Vardagspusslet

Tröttheten

Den kom ikapp mig. Tröttheten alltså. Jag tror jag helt enkelt bränt mitt eget ljus i båda ändarna alldeles för länge och när jag nu inte har något att parera den med så tog den över.

Det är mänskligt att försöka pusha sig själv framåt för hårt för länge men då behöver en också vila. Det har varit dåligt med riktig vila 2020. Nytt jobb och så corona som förändrade hela spelplanen; både på jobbet och privat. Inget blev som det skulle bli, alla planet omkullkastades och det blev stökigt. Nu är ju jag extremt adaptiv men även jag har gränser. Privat påverkades vi som familj och den berättelsen kommer jag berätta när den är redo att berättas. Jobbmässigt vet du, iallafall om du följer mig på Instagram. Det har hustlats, kämpats och kreerats non stop. När semestern kom var jag helt slut och anledningen till att vi egentligen satt två veckor i en stuga var för att jag inte klarade av något annat. Jag behövde vila, läsa, träna och umgås med min familj för att fylla på depåerna med energi.

Nu vet jag att de inte fylldes på. Det var bara en illusion av det.

Efter semestern har det varit så otroligt roligt med allt! Jag älskar mitt jobb, mina scouter, TEDxStockholm, familjen, Friendcation, aktiviteter och allt annat. Jag borde vetat bättre när jag inte orkade träna och allt jag ville var att yoga, meditera och den typen av träning. Det var kroppen som sa att den inte hade mer energi. Att den också är en del av den jag är behöver vila och återhämtning för att palla den höga hastigheten jag alltid valt att hålla.

I fredags tog den slut. Jag var helt apatisk på kvällen, fick huvudvärk och den ryggvärk jag känt ett tag blommade ut. På lördagen sov jag mig igenom halva dagen och blev sen inte pigg igen, hur mycket jag än försökte. Kärleken kände det här och lät mig vara själv utan att fråga om de aktiviteter och projekt jag egentligen planerat för helgen.

På söndagen kändes det lite bättre så jag kunde vara lite aktiv.

Jag fick även in en lättare träning och återvände då till det jag sagt till en vän i tisdags: jag har förlorat min tränings-identitet. Det är en konstig känsla. Träning är inte en naturlig del av min vardag då den inte får plats i mitt hårt inrutade liv. Jag hade skrattat åt mig själv för 10 år sen och igen påmint mig själv om att den behövs för både fysisk och psykisk hälsa. Tänk att jag som är så smart lät den rinna mig ur fingrarna. Så knäppt.

Nu förstår jag dock att tröttheten är ett tecken på att jag måste chilla lite med alla aktiviteter jag har för mig och istället ge mig själv tid till det som får mig att må bra: vila och träning. Det är bra.

Jag vet att det för många behöver gå så extremt mycket längre innan kroppen säger nej och jag är väldigt tacksam över att jag inte är sån utan att hela mitt väsen protesterat tidigt när depåerna av energi tar slut och inte går på tomgång innan kollaps.

Heja kroppen. ‚̧ԳŹ

Vardagspusslet - maten

Jag tänkte att vi skulle ta och prata om vardagspusslet framöver. Det som för vissa bara är ett ord och för oss andra är ett rent jävla helvete. Jag känner få föräldrar som inte upplever den som om någon slog en med en stol varje morgon och kväll. Kul liv jag vet. Blir du sugen på att skaffa barn? Allt är värt det ändå. Bara så vi gör det klart.

Nu är det ju inte så att jag har svaren på allt utan jag tänker att det här inlägget och de framöver i samma serie kan läggas som bokmärke i telefonen och när du desperat behöver en lösning finns de här för dig.

Här kommer länkar till de recept som funkar hemma hos oss och som inte tar mer än 30 minuter att göra ELLER kan förberedas och bara värmas. Jag tycker nog att det är värt 2 timmar i köket på söndagen för 15 minuters uppvärmning på onsdagen. Avslutningsvis kommer bra att ha saker i kyl och frys. Varsågod, du klarar det! Det kommer också gå över en dag.

Vardagsmaten - följ recepten bara.

Grönkålspasta

Pastasås på röda linser

Chili Sin Carne. Lägg till koriander, picklad lök och mer grönsaker.

Krämig citronpasta

Gröna pannkakor - här slänger du på typ grekisk yoghurt, kikärtor, grönsaker och sånt som är gott. Förbered allt medan smeten smäller. Lyxa till det när du har tid och gör ALLT som står med i receptet till rullarna. Mmm.

Ugnspannkaka. 40 min. Sorry. Och du, bacon behövs inte tycker jag.

Pasta Carbonara. Paolos är det närmaste du kommer den vi gör. Jag äter inte det så brukar äta pasta pesto med ägg och massa ost.

Recept som jag tycker ska förberedas och sen bara värmas.

Zucchinifritters med bulgursallad. Förbered fritters.

Vegansk Boeuf Bourguignon. Förbered allt. Ät dagen efter. Går att frysa.

Godaste lasagnen. Byt ut till vegofärs så klart. Var inte "smart och gör direkt i matlådor. Då blir den här goda krämiga lasagnen torr och äcklig.

Pumpa- & grönkålssallad. Väldigt mycket höstsäsong men dressingen är livets dressing.

Min egna linsgryta. BÄST är den. Följ receptet men lova att du smakar av och kokar ner den. Den ska inte vara vattnig.

Saker att ha i frysen för snabba middagar eller svinnmat

Cevapcici. Köp på Lidl. 97 % kötthalt. Låt barnen äta med pasta och skär upp massa grönsaker på ett fat. Ät själv typ pesto till. Du överlever det.

Liba-bröd eller stora som typ tortillas. Lidl igen. Lägg i allt som finns kvar i kylen, rulla ihop. Barnen gillar saker i bröd. Hoppas du också gör det.

Quornbitar. Stek med lök. Ät med potatis typ.

Laxfiléer eller en hel laxsida. Tina, kör i ugn. Ät med bulgur, ärtor, tomater och citron.

Färdiga matlådor med ovan gjorda maträtter. Hjälp dig själv.

Falafel. Änglamarks är goda.

Saker att ha i kylen för snabba middagar eller svinnmat

Picklad rödlök eller annat roligt picklad. Lyfter all mat.

Kimchi - samma igen.

Zaatar. Gör själv, lägg i bröd med mat som måste ätas upp.

Fetaost. Jag är ledsen alltså men fetaost är livets krydda. Har gjort egen vegansk på tofu flera gånger. Också jävligt bra, här är receptet. Har aldrig stekt det pga glömt. Gott ändå.

Snabbmat i familjen Lindbergs hus

En hel grillad kyckling. Ät med sallad och kanske överbliven potatis/ris/pasta.

Färsk tortellini. Bara med smör och Parmigiano Reggiano för barnen. För de vuxna: hacka ner rödlök, pesto, sojabönor, fetaost, tomater och andra grönsaksrester. Toppas med olivolija och Parmigiano Reggiano.

Max Hamburgare. Sluta, det måste få hända. Ta minimorötter till alla + en liten pommes att dela på, drick smaksatt bubbelvatten.

Frukost till middag. Koka ägg, bred mackor, skala morötter och ge alla en varsin paprika. Voila.

Sammanfattningsvis

Hos oss är grönsaker det viktigaste till varje mål och den enda matfilosofi jag har till barnen är just grönsaker. Det ska finnas, alltid. Oftast inte som en sallad utan som en hel paprika, en morot, groddar och sockerärtor innan maten. Då är barnen hungriga, använd det.